معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی از توجه ویژه اداره کل به احیای هنر های دستی فراموش شده خبر داد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از فارس، فرشاد به‌آفرین ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به نتایج سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت شمالغرب کشور در تبریز، تنوع آثار صنایع دستی استان را بسیار خوب ارزیابی کرد.

وی درخشش هنرمندان استانی در این دوره از داوری را با کسب ۹۷ نشان ملی مرغوبیت، توسط ۶۵ هنرمند را حاصل تلاش هنرمندان و توجه ویژه اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به ارتقای جایگاه صنایع دستی دانست.

به آفرین با بیان اینکه ۱۲۳ اثر در ۲۲ رشته از کل استان در این دوره از داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند، افزود: از این تعداد ۲۷ مورد در زمینه ورنی، ۱۹ مورد صنایع دستی سفال و سرامیک و ۱۵ مورد حکاکی روی فلز توانستند نشان ملی مرغوبیت دریافت کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: دواتگری بناب، سبد بافی کشک سرای و جوراب بافی از جمله رشته‌های احیا شده استان بودند که موفق به دریافت این نشان شدند.

وی بر استفاده از ظرفیت‌های استان به خصوص در رشته‌های فراموش شده تأکید کرد.

به آفرین نکته قوت سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت را حضور فعال هنرمندان شهرستانی دانست و عنوان کرد: شهرستان های اهر و مراغه بعد از تبریز بیشترین تعداد دریافت نشان ملی مرغوبیت را به خود اختصاص داده اند.

وی کمک به ارتقاء کیفیت آثار صنایع دستی، تسهیل ارتباط هنرمندان با صنعتگران استان، ایجاد انگیزه جهت نوآوری و خلاقیت در تولید صنایع دستی، کمک به بازاریابی صنایع دستی با قیمت تمام شده مناسب از طریق ارتباط بین کیفیت و کمیت، شناخت شاخص های بازاریابی داخلی و خارجی در تولیدات صنایع دستی، کمک به کاربردی کردن آثار با حمایت از خلاقیت فردی و ابتکار در طراحی تولیدات صنایع دستی و ارتقاء انگیزه خرید آثار با کیفیت صنایع دستی در بین مصرف کنندگان را از جمله مزایای دریافت نشان ملی مرغوبیت کشور عنوان کرد.

نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی نوعی گواهی است که سالانه به محصولات تولیدی صنایع دستی متناسب با معیارهای تعیین شده در سطح ملی تعلق می گیرد و در مرحله نهایی منتخبی از آثار مذکور جهت شرکت در برنامه «نشان بین المللی مرغوبیت صنایع دستی یونسکو » و سایر رویدادهای بین المللی برگزیده خواهند شد.