سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، المپیک بزرگ گردشگری و سکوی پرش این شهر به سمت توسعه پایدار گردشگری است.
به گزارش صنعت تبریز، رضا خلیلی امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری رویدادهای مهم بین المللی در تبریز در سال های اخیر، معرفی این شهر به عنوان شهر جهانی بافت فرش و استقرار دبیرخانه اطلس جهانی صنایع دستی در این شهر، گفت: تبدیل تبریز به شهر رویداد مدار را دنبال می کنیم.
وی با اعلام اینکه درصدد تعریف اعتبار ویژه ای در بودجه شهرداری برای آماده سازی شهر تبریز هستیم، گفت: برگزاری نمایشگاه توانمندی های کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ و نشست وزاری گردشگری کشورهای اسلامی در تبریز برنامه ریزی شده است.
خلیلی با اشاره به اینکه سهم کشور ایران از درآمد صنعت گردشگری جهان ۰٫۴۴ درصد است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشور ما از لحاظ میراث طبیعی جزو ۱۰ کشور برتر و از نظر آثار باستانی جزو پنج کشور نخست دنیاست.
وی با اشاره به اینکه هدف ۵۵ درصد گردشگرهای دنیا استراحت و تفریح، ۲۵ درصد دیدار دوستان و درمان، ۱۴ درصد تجارت و کار و شش درصد بدون هدف است ، گفت: توان جذب گردشگر در همه این بخش ها را داریم.
خلیلی با اعلام اینکه ۵۳ درصد گردشگرها از پروازهای هوایی برای مسافرت استفاده می کنند ، بر ضرورت تقویت زیرساخت های مسافرت هوایی تبریز تاکید کرد و گفت: باید شرکت های بزرگ خارجی را برای سرمایه گذاری دراین زمینه تشویق کنیم.
وی به موقعیت جغرافیایی تبریز و همجواری با کشورهای ارمنستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و افزود: بازار جهانی تبریز درکنار مراکز خرید مدرن از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود.
خلیلی درعین حال با اشاره به اینکه درزمینه مراکز تفریحی با کمبود مواجه هستیم، از تصویب طرح پهنه بندی گردشگری تفریحی تجاری تبریز با محوریت ائل گلی در کمیسیون گردشگری خبرداد.
وی همچنین با اشاره به تهیه بسته تشویقی برای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری در شهر تبریز، گفت: استفاده از ظرفیت خانه های تاریخی این شهر دراین بسته دیده شده است.
خلیلی از پی گیری معرفی تبریز به عنوان شهر خلاق توسط یونسکو خبرداد و اعلام کرد: بزودی فراخوان طراحی نشان تبریز ۲۰۱۸ منتشر می شود تا در عرصه های تبلیغی با این نماد حضور یابیم.
وی با اشاره به وجود مجموعه داران قوی درتبریز بر ضرورت ایجاد موزه های تخصصی تاکید کرد و گفت: در فرصت دو ساله می بایست ظرفیت مراکز اقامتی خود را افزایش دهیم.
خلیلی حضور در نمایشگاه های بین المللی ، عضویت در انجمن های دوستی ایران و کشورهای همسایه همچنین عضویت در سازمان گردشگری جهانی unwto را از راهبردهای تبریز ۲۰۱۸ عنوان کرد.
وی با اشاره به دلایل معرفی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ گفت: آثار ثبت شده جهانی، شیوه حفاظت از آثار باستانی ، زیر ساخت های گردشگری از جمله موزه ها و هتل ها در کنار برگزاری همایش های بین المللی، حضور در مجامع جهانی و خواهر خواندگی با تعدادی از شهرهای کشورهای همسایه در این انتخاب موثر بود.