برخی شهروندان تبریزی زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌های مختلف شهر را منطبق با حجم ترافیك این تقاطع‌ها نمی‌دانند…

برخی شهروندان تبریزی زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌های مختلف شهر را منطبق با حجم ترافیك این تقاطع‌ها نمی‌دانند و این موضوع را بارها در تماس‌های خود با روزنامه همشهری اعلام كرده‌اند و خواستار انعكاس این موضوع به مسئولان شده‌اند. در حالی كه یكی از ابزارهای مهم كنترل ترافیك، چراغ‌های راهنمایی نصب شده در تقاطع‌هستند، اما اگر تنظیمات این چراغ‌ها به گونه‌ای باشد كه حجم ماشین‌های متوقف شده پشت چراغ قرمز زمان كافی برای عبور از چراغ سبز را نداشته باشد، نه تنها تأثیری در كنترل ترافیك ندارد، چه بسا رانندگان برای عبور در زمان كوتاه سبز شدن چراغ عجله كرده و امكان تصادف یا ایجاد راه‌بندان در میان تقاطع تشدید می‌شود.

چراغ سبز ۱۵ ثانیه‌ای
یكی از رانندگان تاكسی در تبریز از زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی ورانندگی در تقاطع‌های تبریز گلایه‌مند است و می‌گوید: پذیرفتنی نیست كه زمان عبور از یك تقاطع و فرصت داده شده برای رانندگانی كه ۲ دقیقه در پشت چراغ قرمز معطل هستند، تنها ۱۵ ثانیه باشد. برای مثال در حال حاضر زمان عبور برای خودروها در سه‌راهی ارتش به طرف خیابان آزادی تنها ۱۵ ثانیه است كه زمان بسیار كمی است و تنها ردیف اول خودروها می‌توانند از این چراغ عبور كنند و بقیه خودروها باید منتظر مرحله بعد سبز شدن باشند.
«حسن اول محمدی» می‌گویداین موضوع حاکی از متناسب نبودن زمان چراغ سبز برای خیابان‌های اطراف یک تقاطع است. وی ادامه می‌دهد: تاكنون بارها این موضوع را به مأموران راهنمایی و رانندگی حاضر در محل اعلام كرده‌ایم، اما چند سال است كه این تقاطع با همین زمان‌بندی كنترل می‌شود.
یكی از رانندگان تبریزی نیز در این زمینه می‌گوید: تاكنون چند بار در تقاطع‌های تبریز به علت زمان محدود عبور از تقاطع و كم بودن زمان چراغ سبز در وسط تقاطع‌گیر افتاده و از سوی رانندگان دیگر توبیخ شده ام
«حامد جعفری» تأكید می‌كند: وقتی چرا غ سبزمی شود و ترافیك در تقاطع سنگین است رانندگان از چراغ سبز عبور می‌كنند و در همین زمان كم چراغ زرد و بلافاصله قرمز می‌شود و گاهی نیزرانندگان مجبور به توقف روی خط عابرپیاده می‌شوند. در این مواقع مأموران راهنمایی و رانندگی، راننده‌های‌گیر افتاده در ترافیك را جریمه می‌كنند علاوه بر اینكه دوربین‌های ثبت تخلف هم به‌طور هوشمند عمل كرده و راننده را جریمه می‌كنند.

 كنترل دستی بهتر است
یكی دیگر از شهروندان تبریزی می‌گوید: حضور مأموران راهنمایی و رانندگی در معابر و تقاطع‌ها می‌تواند مدیریت زمان عبور از تقاطع‌ها را بهبود بخشد. حضور مأموران راهور برای شهروندان مایه آرامش و اطمینان است. به گفته «نیره كریمی» عصرها و اوایل صبح كه ترافیك زیادی در خیابان وجود دارد، مأموران راهور حضور بیشتری در تقاطع‌ها دارند و مردم با هدایت مأموران در زمان‌هایی متفاوت با سبز و قرمز شدن چراغ‌ها‌ تردد می‌كنند. همین امر نشان می‌دهد كه چراغ‌های راهنمایی ورانندگی در تبریز نیازمند بازنگری درزمان‌بندی هستند، چراكه اگر زمان این چراغ‌ها دقیق بود، نیازی به حضور فیزیكی مأموران در زمان سنگینی ترافیك نبود. در واقع مشكل زمان‌بندی چراغ‌ها در زمان اوج ترافیك و حجم بالای عبور و مرور مشخص می‌شود.
این شهروند تبریزی یكی از عمده مشكلات موجود در فرهنگ ترافیكی تبریز را توقف نكردن راننده‌ها در زمان زرد شدن چراغ عنوان كرده و می‌گوید: زمانی كه راننده‌ها به چراغ زرد بی‌اعتنا هستند و از آن عبور می‌كنند، ترافیك بیشتر می‌شود و این در حالی است كه طبق ضوابط باید درزمان زرد شدن چراغ از ورود به تقاطع خودداری كرد.

 گسترش كنترل هوشمند تقاطع‌های تبریز
مدیر كنترل ترافیك معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تبریز در این زمینه می‌گوید: تعداد تقاطع‌های دارای چراغ راهنمایی و رانندگی حدود ۱۵۰ تقاطع است كه از این تعداد ۲۲ تقاطع دارای چراغ هوشمند بوده و این میزان تا پایان سال جاری به ۴۵ تقاطع افزایش می‌یابد. علاوه بر این دوربین‌های ثبت سرعت در ۱۳ مقطع تبریز نصب شده است و ۷ تقاطع مجهزبه دوربین‌های عبور از چراغ قرمز هستند.
«علی جعفری‌مند‌» در مورد نحوه زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می‌گوید: در مورد تقاطع‌های هوشمند و زمان‌دار عامل انسانی در زمان تعیین شده چراغ قرمز دخیل نیست و بر حسب حجم ترافیك زمان برای عبور خودروها مشخص می‌شود. اما نوع دیگری از چراغ‌های زمان‌دار نیز چراغ‌های دو زمانه و سه زمانه هستند كه این چراغ‌ها به‌صورت دستی برنامه‌ریزی می‌شوند. از این‌رو تصمیم‌گیری زمان سبز یا قرمز شدن چراغ بر حسب وضعیت ترافیكی و بر اساس ظرفیت اسمی و عبوری شبكه‌های منتهی به تقاطع انجام می‌شود. البته این تنظیمات با نظر كارشناسی و تجربه كارشناسان راهور و كارشناسان حمل‌ونقل و ترافیكی تغییر پیدا می‌كند.
به گفته جعفری‌مند در تقاطع‌های غیر‌هوشمند نیز بسته به نوع فصل و میزان تقاضا زمان‌بندی چراغ راهنمایی و رانندگی متفاوت و متغیر است. در این تقاطع‌ها نیز با نظر كارشناسان پلیس راهور و كارشناسان ترافیك زمان مشخص می‌شود.

احترام به نظرات مردمی
اما مدیر روابط‌عمومی سازمان حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تبریز نیز در خصوص نارضایتی برخی از شهروندان از نحوه زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تبریز می‌گوید: اینكه برخی افراد در مورد زمان‌بندی چراغ‌ها رضایت ندارند به دلیل آن است كه شهروندان مسائل ترافیكی را لحظه‌ای مشاهده می‌كنند و این موضوع باعث می‌شود كه در بیشتر موارد قضاوت درستی نداشته باشند، اما با این حال نظر شهروندان نیز در تعیین زمان چراغ‌ها دخیل است و تلاش می‌شود تنظیمات این چراغ‌ها به گونه‌ای باشد كه رضایت نسبی شهروندان را به همراه داشته باشد
به گفته«صفیه اصلانی» زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی كه بیشتر با نظر كارشناس راهور و كارشناس ترافیك تعیین می‌شود، به وسیله دوربین‌های سازمان حمل‌ونقل ترافیك رصد و در صورت وجود مشكل به رفع آن اقدام می‌شود. در نهایت نیز با در نظر گرفتن نظرات مردم و كارشناسان در كمیته كارشناسی تصمیم نهایی در مورد زمان‌بندی چراغ تقاطع‌ها گرفته  می‌شود.

سید مرتضی احمدپور