صادرات ۲ میلیارد دلار محصولات غیرنفتی از آذربایجان شرقی در سال ۹۴

قائم مقام سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت : میزان صادرات غیر نفتی استان در ۱۲ ماهه سال گذشته بدون احتساب صادرات خدمات فنی و مهندسی به دو میلیارد دلار رسید .

به گزارش صنعت تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی، غلامعلی راستی چهارشنبه با اشاره به آمار صادرات غیر نفتی استان در سال ۹۴  اظهار داشت: براساس آخرین آمار آنچه که از ابتدای هدف صادرات دو میلیارد دلاری مورد تاکید مقامات و مدیران سازمان های اقتصادی استان در سال ۹۴ محقق شد.

وی با اشاره به ترکیب کالاهای صادراتی ادامه داد :  عمده صادرات مربوط به کالاهای صنعتی با بیش از نهصد میلیون دلار، کالاهای کشاورزی با ۲۷۷ میلیون دلار و فلزات با ۱۸۰ میلیون دلار است.

وی آمار استخراجی را شامل کلیه کالاهای صادراتی آذربایجان شرقی از مبادی گمرکات استان و سایر گمرکات کشور اعلام و اضافه کرد : وزن کالاهای صادر شده از استان در دوازده ماهه سال ۹۴ معادل یک میلیون و ۹۰۲ هزار تن است.

راستی همچنین میزان صادرات از طریق گمرکات استان در مدت یاد شده را یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۹۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۲۷ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۹۶۷ دلار اعلام کرد و گفت : این ارقام در مقایسه با سال قبل از لحاظ وزنی پنج درصد  و از لحاظ ارزشی دو درصد افزایش داشته است .

وی با اشاره به اینکه  دردوازده ماهه سال ۹۴ مقدار ۵۲۳ هزار و  ۷۷ تن انواع کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۴ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۲۱۸ دلار از طریق گمرکات استان آذربایجان شرقی وارد کشور شده اظهار داشت : این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ به لحاظ وزنی ۴ درصد  و  به لحاظ ارزشی ۳۰ درصد کاهش داشته  است .

معاون امور بازرگان و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تعداد کشورهای مقصد صادراتی کالاهای استان را   ۹۷ کشور اعلام نمود.