جزئیات طرح ترافیکی

با تغییر مسیر در خیابان های ارتش شمالی و خاقانی، شاید نحوه وصول به چهارراه شهید بهشتی و یا چهارراه آبرسان، قدری بغرنج به نظر برسد

به گزارش صنعتیمیز ، کلانشهر تبریز یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور است که همانند سایر کلانشهرها با مسائل و مشکلاتی مثل ترافیک و آلودگی هوا روبه روست،یکی از عوامل مهم برای کاهش آلودگی هوا و رفع مشکل ترافیک شهری توجه به بحث وسایل حمل و نقل عمومی است که در تبریز نیز در سال های اخیر به این مسئله در قالب اتوبوس های تندرو یا بی آرتی توجه خاصی شده است.

علی رغم برنامه ریزیهای صورت گرفته ،  به دلیل نامناسب بودن مسیر تردد این اتوبوس ها و گذر آنها از هسته مرکزی شهر که مسیری بسیار پرتردد و شلوغ هست، مشکلاتی مثل طولانی شدن مسیر تردد و مواجه شدن با ترافیک مرکز شهر و  افزایش مصرف سوخت و به تبع آن افزایش هزینه های سوخت ایجاد شده است که برای رفع این مشکل شهرداری تبریز با همکاری سایر سازمان ها تصمیمات تازه ای در در خصوص طرح ساماندهی و تغییر جهات حرکتی محدوده مرکزی شهر تبریز گرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز از اجرایی شدن این طرح از  ۱۶  اردیبهشت امسال خبر می دهد و می گوید: این طرح با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی  و شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تبریز و شهرداری منطقه ۸ تبریز به صورت آزمایشی به مدت سه ماه، اجرا می‌شود.

«یعقوب وحیدکیا » هدف از اجرای این طرح را  تسهیل تردد حمل و نقل عمومی در مرکز شهر تبریز و کوتاه و مستقیم شدن مسیر اتوبوس های بی آر تی،کوتاه شدن زمان سفر مسافران بی ارتی و کاهش آلودگی هوا عنوان می کند.

وی تشریح می کند: با اجرای این طرح جهت خیابان خاقانی که در حال حاضر از جنوب به شمال است، به شمال به جنوب تغییر می یابد و جهت حرکت در خیابان ارتش شمالی نیز که در حال حاضر از شمال به جنوب است به جنوب به شمال تغییر می یابد و حرکت در جلوی استانداری که خودروها برعکس تردد می کنند حذف می شود و به خط اتوبوس و تاکسی تبدیل می شود و در خیابان خاقانی نیز جهت حرکت شرق به غرب می شود.

وحیدکیا  می افزاید برای اجرای این طرح شهرداری با همکاری پلیس راهور ، در کمترین زمان ممکن نسبت به ساماندهی میدان نماز، سه راهی امین و کوچه شهید یوشاری وجابه‌جایی تیرهای برق در میدان اقدام می کند.

وی همچنین یادآور می شود: در مدت اجرای آزمایشی طرح نیز، مشکلات و مسائل احتمالی شناسایی می‌شود و در صورت وجود ایرادات ترافیکی و موانع تردد روان، طرح اصلاحی و تکمیلی تهیه و جهت اجرا ارائه می شود.

کارشناس ناظر طرح پایلوت تغییر جهات ترافیکی در مرکز تبریز نیز می گوید: با تغییر مسیر در خیابان های ارتش شمالی و خاقانی، شاید نحوه وصول به چهارراه شهید بهشتی و یا چهارراه آبرسان، قدری بغرنج به نظر برسد اما با کمی دقت، می توان دریافت که شهروندان، می توانند از طریق مسیر راست گرد، یعنی استفاده از خیابان ارک جدید و خیابان شهید یاغچیان، به راحتی به چهارراه شهید بهشتی برسند.

صدرایی اضافه می کند: شهروندانی هم که قصد دارند به چهارراه آبرسان بروند، می توانند از خیابان شهید یاغچیان و عبور از معبر جدیدالاحداث باغشمال جدید، به این محل برسند که این مسیر، علاوه بر اینکه ترافیک خیابان امام خمینی را کاهش می دهد، باعث می شود که وقت شهروندان نیز اتلاف نشود.

وی در زمینه مزایای دیگر این طرح اظهار می کند: ایجاد به هم پیوستگی در جریان حرکتی مسیر بی‌آرتی به عنوان موثرترین بخش حمل و نقل عمومی تبریز، که موجب تغییر طول مسیر آن  از ۱۰۸۰ متر به ۱۷۲ متر می شود و نهایتا آلاینده های زیست محیطی  را به میزان ۲۰۰تن گاز  co2 کاهش می دهد، یکی از نتایج اجرای این طرح  که بسیار مهم به نظر می رسد.

صدرایی ایجاد پایانه متمرکز اتوبوس رانی در انتهای خیابان خاقانی ، افزایش ظرفیت ترافیکی در تقاطع های دانشسرا و میدان شهدا با اصلاح حرکتی و  حذف بخشی از پایانه موجود در خیابان ارتش شمالی، افزایش ایمنی تردد برای عابرین پیاده در نقاط کلیدی این محدوده و اولویت دادن به حرکت ناوگان حمل و نقل عمومی که با ایجاد خطوط ویژه صورت می گیرد را از جمله مزایای طرح پایلوت تغییر جهات ترافیکی در مرکز تبریز عنوان می کند.

اتوبوس های بی آر تی روزانه مسافران زیادی را در سطح شهر تبریز جابجا می کند و به عنوان یکی از اصلی ترین و مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای شهر تبریز دارد چرا که با وجود آنها بسیاری از افراد از بیرون آوردن خودروهای شخصی خود اجتناب می کنند و قطعا تسهیل در تردد این اتوبوس ها و کاهش زمان سفر با اجرایی شدن طرح پایلوت تغییر جهات ترافیکی در مرکز تبریز نقش آنها پررنگ تر می شود، اما مسئله ای که در این میان ضروری به نظر می رسد این است که اجرای گام اول این طرح نیازمند همکاری و مشارکت صمیمانه شهروندان است و انتظار می رود با همکاری آنها شاهد اجرای هرچه بهتر این طرح باشیم و از ثمرات آن بهره ببریم.

گزارش : سمیه رمضانی