از ویژگی‌های برجسته ایستگاه راه‌آهن آذربایجان شرقی می‌توان به حمل‌ونقل بین‌المللی کالا به ترکیه و اروپا اشاره کرد. راه‌آهن آذربایجان شرقی در مسیر آذربایجان به ترکیه از ایمنی نسبتا خوبی برخوردار است. «میرحسن موسوی دیزجی» مدیر کل راه آهن آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با صنعتیمیز ،در مورد این خطوط ریلی توضیحاتی را ارائه می‌کند.

  • چه اقداماتی در مسیر ریلی آذربایجان شرقی و ترکیه انجام شده است؟

خطوط ریلی آذربایجان شرقی و ترکیه خط اتصال به کشورهای اروپایی است که در نشست سالانه بین دوکشور مسائل مربوط به تردد واگن‌های باری مطرح می‌شود.
این نشست سال گذشته خردادماه در تبریز برگزار شد و امسال نیز نیمه دوم سال برگزار خواهد شد و مسائلی همچون افزایش ظرفیت‌های خطوط ریلی مابین دوکشور ، مشکلات فنی واگن‌ها،مسائل مربوط به بارنامه‌نویسی و محاسبات تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
با توجه به فعالیت‌های مسئولان ترکیه برای افزایش ظرفیت و سرعت بازرگانی خطوط ریلی، یک فروند شناور ویژه در «دریاچه وان» ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید.

  • بیشترین حمل‌ونقل باری این خطوط به کدام منطقه‌ها انجام می‌شود؟

در آذربایجان شرقی منطقه ویژه اقتصادی سهلان و شهرستان جلفا نقش بسزایی در حمل و نقل باری ایفا می‌کنند و بیشتر واردات استان از طریق مناطق یاد شده انجام می‌شود.
روزانه ۳ قطار حمل ونقل باری از آذربایجان شرقی به شهر «وان» ترکیه برای حمل خودرو، کود شیمیایی و زغال حرکت  می‌کند.

  • چه عاملی باعث شده تا استان به عنوان پایلوت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود؟

راه‌آهن آذربایجان شرقی تمرکز ویژه‌ای بر سیستم ایمنی خطوط ریلی ایستگاه‌های راه‌آهن استان دارد به همین دلیل راه‌آهن آذربایجان شرقی در زمینه حمل ونقل مسافری و باری برای اولین بار به عنوان پایلوت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده است.