مسئولان کشور در حالی از نزدیک شدن حجم صادرات به واردات خبر میدهند که مدیرعامل تعاونیهای حمل بار رسماً از واردات اجناس درجه ۳ و بیکیفیت چینی از مجاری رسمی در مقابل صادرات مواد خام پرده برداشت.
به گزارش صنعتیمز، طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران کالاهای مختلف ساخته شده خارجی از اسباببازی گرفته تا قطعات ساده خودرو (مثل پوسته فرمان) که امکان داخلیسازی دارند وارد کشور میشوند و در کنار آن طبق آمار اعلامی یکی از نمایندگان مجلس در سال ۲۵ میلیارد دلار هم کالای قاچاق که عمدتاً شامل پوشاک و مواردی غیرضروری میشوند، وارد کشور شده است.
در این باره محمد خانبلوکی که به گفته خودش ۳۰ درصد از جابهجاییهای کشور بر عهده اتحادیه تعاونیهای حمل بار کشور است، به خبرنگار فارس گفت: هم اکنون با وجود سختگیری در واردات باز هم کفه ترازوی صادرات سبک است و بیشتر اقلام از مجاری رسمی وارد میشود.
وی معتقد است واردکنندگان به این بهانه که صنایع داخلی ظرفیت تولید ندارند، اقدام به واردات کالا میکنند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای حمل بار کشور در پاسخ به این سوال که چه کالاهایی توسط زیرمجموعه شما از مجاری رسمی وارد کشور میشوند، گفت:لوازم یدکی، قطعات خودرو و اتاق کامیون در کنار سایر ملزومات زندگی به طور عمده وارد میشوند.
وی گفت: در بخش کشاورزی گندم و ذرت وارد میشود و اخیراً محمولهای از هندوانه ایران به کشورهای شیخنشین عرب صادر شد، اما بازگرداندند و اعلام کردند که کیفیت ندارد.
به گزارش فارس، تولید هندوانه در کشور ما که با کم آبی و خشکسالی مواجه است، طبق نظر کارشناسان توجیه اقتصادی ندارد، اما با این حال کشور مقصد صادرات این محصول به دلیل کیفیت پایین آن کالا را به کشور مبدا یعنی ایران مرجوع میکند، اما در کشور ما با وجود واردات محصولات بیکیفیت عمدتاً چینی هنوز عزمی برای مقابله با آن نیست و حتی برای ورود این محصولات بهانههایی هم آورده میشود.
خانبلوکی با اشاره به اینکه روند صادرات و واردات کشور ضابطهمند نبوده و هیچ گونه قاعدهای ندارد و بر این اساس هر نوع محصولی با وجود اعلام محدودیت وارد کشور میشود.
این فعال بخش تعاونی با اشاره به اینکه عمده کالای وارداتی به کشور در چین تولید میشود، گفت: این اجناس به هیچ عنوان کیفیت نداشته و عمدتاً از کالاهای درجه ۳ آنان وارد کشور میشود.
وی گفت: هنوز مسئولان امر توان مقابله با فعالیت صدها قاچاقچی در کشور را پیدا نکرده اند و این کالاها از مرزها و از طریق دریا وارد کشور میشوند و هنوز هم صرفه اقتصادی دارند.
خانبلوکی در پاسخ به این پرسش که چه میزان واردات طی سال گذشته به کشور انجام شده است، گفت: آمار دقیقی ندارم، اما قطعاً واردات طبق فعالیت تعاونیهای حمل بار اختلاف ۲ یا ۳ برابری با صادرات دارند، به عبارت دیگر هنوز کفه ترازو برای واردات سنگینتر است.

تولید دو میلیون قطعه در آهنگری تراکتور سازی تبریز
سونگون از شعار زدگی تا عمل گرایی
پتروشیمی تبریز وارد فاز عملیاتی تعمیرات اساسی شد؛ اورهال ۳۸ روز با ۳۷۵ هزار نفر-ساعت کار
سرمایهگذاری در منابع انسانی، به ویژه کارگران، مقدمهای بر اقتدار اقتصادی کشور است
مطالبات به حق کارگران و بازنشستگان را در هفته کارگر، بدون رنگ و بوی دولتی، فریاد خواهیم زد
آغاز تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی تبریز از اوایل خرداد ۱۴۰۴
نشست تخصصی روسای ادارات و مراکز آموزش فنی و حرفه ای
ابراز همدردی مدیرعامل پتروشیمی تبریز با خانوادههای داغدیده حادثه بندر شهید رجایی
تقدیر از اقدامات جهادی پتروشیمی تبریز در شکستن تحریمها و رفع گلوگاههای تولید
پرورش ۲۰ تن ماهی قزل آلا توسط بخش خصوصی در سراب
پتروشیمی تبریز، در اوج افتخار: تندیس بلورین تعالی صنعت پتروشیمی در دستان تبریزیها
آغاز دهه دوم فعالیت شرکت داده تجارت با رویکردارائه خدمات کشوری
درخشش پتروشیمی تبریز در دوران میراشرفی؛ رونمایی از دو محصول جدید ABS به دست معمار صنعت پتروشیمی ایران
همگرایی صنعت و دانشبنیانها؛ پتروشیمی تبریز نیازهای خود را اعلام کرد
کابوس آغاز مدرسه برای تبریزیها
افتتاح اولین مدرسه کیک ایران در شبستر
گره سد شهید مدنی بر اقتصادمنطقه
پشت پرده چرخ خیاطی های میلیاردی
عملکرد موفق در سایه اعتماد به مدیریت بومی
آسفالت خیابانهای تبریز مجذوب آفرود بازان
آلودگی های صنعتی و آغاز مدارس
کاریکاتور میرسلیم از مافیای خودرو تا…+عکس
سراب خرید خودرو
سرد شدن هوا و آلودگی شهرهای صنعتی







