صنعت قطعهسازی جزو صنایع قدیمی تبریز است. فعالیت بیشتر این صنعت شامل ساخت قطعات خودروسازی، تراكتورسازی و ماشین ابزار است. این صنایع نقش بنیادی در تداوم حیات صنعت استان ایفا میكنند. درچندسال اخیر، صنف ماشینسازان وتراشكاران باتوجه به ركود حاكم بر بازار و نبود حمایت از فعالان این صنف، شاهد بروز مشكلات بسیاری شدهاند. وضعیت اقتصادی صنعت خودروسازی تأثیر مستقیمی بر تمام واحدهای ماشینسازان وتراشكاران دارد. به عبارت دیگر، ركودصنعت خودروسازی موجب ركود اقتصادی در صنف ماشینسازان و تراشكاران میشود. به همین دلیل، درحال حاضر بیشتر واحدهای فعال قادر به ادامه فعالیت در واحد صنفی خود نیستند. اتحادیه ماشینسازان و تراشكاران تبریز فعالیت خود را از سال۱۳۸۴ بهصورت رسمی آغاز كرده است. «جعفراسماعیلی پرتو» رئیس اتحادیه ماشینسازان و تراشكاران تبریز در گفتوگو با صنعت تبریز به بیان فعالیتهای اتحادیه ومشكلات پیش روی فعالان این صنف پرداخته است.
- چند نفردرتبریز دراین حرفه فعالیت میكنند و وضعیت بازار چگونه است؟
درحال حاضر اتحادیه۸۵۰ واحد صنفی فعال را تحت پوشش خود قرار داده است. وضعیت اقتصادی ماشینسازان و واحدهای خدماتی آن به دلیل فعالیت كمتر و ركود اقتصادی خوب نیست. علاوه بر این ركود كاری موجب بیكاری صنوف وابسته از جمله تراشكاری، پرسكاری و واحدهایی از این قبیل شده است.
- با توجه به هزینه سنگین قطعات، آیا تسهیلاتی برای تهیه قطعات موردنیاز در اختیار فعالان این صنف قرار میگیرد؟
كمبود نقدینگی در این صنف موجب بروز مشكلات متعددی شده است. درحال حاضر واحدهای صنفی قادر به پرداخت هزینههای سنگین قطعات نیستند و تا كنون هم هیچ تسهیلاتی دراختیار اتحادیه واعضای آن قرار نگرفته است. بنابراین دولت برای بهبود وضعیت معیشت فعالان این صنف باید تسهیلاتی را در اختیار واحدهای فعال قرار دهد.
- برای نوسازی دستگاههای موجود، اتحادیه چه تمهیداتی در نظرگرفته است؟
اتحادیه ماشینسازان و تراشكاران تبریز جلسات متعددی را در زمینه معافیت گمركی با وزارت صنعت، معدن وتجارت برگزار كرده تا واحدهای فعال برای واردات دستگاههای ماشینسازی و قطعات آن بتوانند از معافیت گمركی استفاده كنند.
علاوه براین در زمینه نوسازی دستگاههای مذكور، مذاكرات لازم با تولیدكنندگان آلمانی انجام شده است. ولی به دلیل نبودحمایت مسئولان داخلی، تا كنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. قطعهسازان تبریزی برای تداوم حیات و قدرت رقابت با تولیدكنندگان خارجی و حتی استانهای دیگر، نیازمند نوسازی ماشینآلات خود هستند.
- فرسوده بودن ماشینآلات چه بازخوردهایی در تولید دارد؟
فرسوده بودن ماشینآلات موجب كاهش راندمان تولید، افت كیفیت محصولات تولیدی و بالا رفتن قیمت محصول تولیدی میشود. قطعاتی كه با ماشینآلات فرسوده تولید میشوند، ضریب ایمنی كمتری نیز دارند.
- وضعیت تولید واحدهای ماشینسازی و قطعهسازی در تبریز چگونه است؟
كارگاههایی كه با بیش از۳۰ كارگر فعالیت میكنند، به دلیل تولید بالا و چرخش مالی مناسبتر از وضعیت تولید وصادرات بهتری برخوردارند. ولی كمبود نقدینگی موجب میشود تا برخی از واحدهای كوچك در مقاطعی از سال قادر به ادامه فعالیت نباشند. از طرفی قطعاتی كه به دست تولیدكنندگان ایرانی تولید میشود، دارای كیفیت قابل توجهی است. بنابراین اگر تسهیلاتی در اختیار تولیدكنندگان قرار بگیرد، میزان تولید قطعات داخلی وحمایت از تولید ملی افزایش مییابد. علاوه براین موجب افزایش میزان اشتغال در این صنف میشود.
- واحدهای فعال ماشینسازان و تراشكاران در زمینه تهیه مواد اولیه با چه مشكلاتی مواجهاند؟
با توجه به اینكه تولید قطعات از تنوع بیشتری برخورداراست، قیمت مواد اولیه نیز متفاوت میشود. دراین میان متأسفانه به دلیل حضور سودجویان، تهیه مواد اولیه برای فعالان این صنف هزینههای بیشتری را میطلبد. درصورتی كه توزیع مواد اولیه باید از طریق تعاونیها واتحادیه انجام شود تا اعضا به سهولت بتوانند مواد اولیه مورد نیاز واحدصنفی خود را تهیه كنند.
نویسنده: فرناز رنجبر