«كریم بیاتی» یكی از این بازاریان تبریز است كه به شغل حلوافروشی مشغول است و بر خلاف پدرش تصمیم گرفته با خروج از بازار تبریز به دنبال مشتریان بیشتر باشد. وی از نكاتریزی سخن میگوید كه به اعتقاد وی عامل كم رونقی كسب و كار در بازار تبریز شده است.
- از چه سالی و به چه علتی از بازار تاریخی تبریز خارج شدید؟
از حدود ۸ سال پیش و به دنبال كسادی بازار تصمیم گرفتم از بازار خارج شوم. البته به شیوه تجار تبریزی كه محتاط هستند، مغازه خود را نفروختم بلكه فعالیتم را خارج از بازار متمركز كردم. در حال حاضر نیز مغازه كوچكی داخل بازار دارم كه به دست شاگردم اداره میشود. البته ازدرآمد آن راضی نیستم و تنها به امید بازگشت رونق به بازار حاضر به تحمیل زیانهای مالی میشوم.
- مغازهداری در بازار تبریز چه زیانهایی میتواند داشته باشد؟
یكی از مشكلات اصلی بازاریان تبریز، مأموران مالیاتی و اخذ مالیاتهای زیاد است. بهصورت سنتی مأموران مالیاتی عادت كردهاند مالیات بیشتری برای تجار بازار تاریخی تبریز تعیین كنند. آنان معتقدند كسب و كار ما پر رونق است. من به یكی از این مأموران پیشنهادكردم یك هفته پشت دخل ما بایستد و براساس درآمد واقعی ما مالیات تعیین كند.
تعیین مالیات زیاد و اخذ عوارض گوناگون ازسوی نهادهای مختلف علاوه بر این که موجب رکود رونق كسب و كار میشود، منفی شدن تراز تجاری در پایان سال مالی را نیز در پی دارد.
- چرا بازار تبریز رونقی ندارد و خریداران كمی به بازار مراجعه میكنند؟
در كنار عواملی مانند ركود اقتصادی در كشور و استان دلایل اختصاصی دیگری نیز وجود دارد كه هرچند بسیارریز و جزئی هستند، اما در بیمیلی مردم در مراجعه به بازار مؤثر هستند. برخی از بازاریان رفتارهای منطبق با سلایق مشتریان امروز را ندارند. مشتریان مایل به خرید اجناس تمیز و بهداشتی هستند. زمانی كه یك شیرینی سنتی با انبوهی از گرد و خاك به مشتری تعارف میشود، طبیعی است كه مشتریان تمایلی به خرید این شیرینی ندارند. از سوی دیگر نبود هر یك از زیرساختهای اولیه مانند پاركینگ مناسب، سرویس بهداشتی، محلی برای استراحت و ترافیك شدید اطراف بازار به تنهایی كافی است تا مشتریان را فراری دهد.
- كسب و كار شما خارج از بازار تاریخی تبریز چه تفاوتی كرده است؟
خارج از بازار تاریخی تبریز امكان ارتباط با مشتریان بیشتری وجود دارد. میتوان در واحدهای تجاری خارج از بازار از مشتریان پذیرایی كرد، در حالی كه مغازههای كوچك بازار تبریز این امكان را ندارند. افزایش برقراری ارتباط مناسب با مشتری موجب رونق كسبو كارم شده است.