وزیر آموزش و پرورش:

حافظه محوری از ایرادات وارد بر سیستم امروز است و دایما دانش آموزان را با بمباران محتوای آموزشی روبرو می کنیم. سند تحول می گوید محتوای آموزشی باید به سمت کاربردی شدن و انطباق با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان برود.

به گزارش صنعت تبریز به  نقل از ایسنا، سید محمد بطحایی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری که به منظور ارائه گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد وزارت آموزش و پرورش ترتیب داده شده بود ضمن عرض تسلیت فوت دهقان فداکار درباره حذف درس دهقان فداکار از کتب درسی عنوان کرد: موضوعات کتب درسی هرچندسال یک بار تغییر می‌کند؛ درس دهقان فداکار در کتاب فارسی سوم دبستان نیز جای خود را به نمادهای دیگری داده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام نیروهای نهضت سوادآموزی گفت: شایستگی و صلاحیت افراد زمانی برای ما اثبات می شود که افراد در آزمون شرکت کنند و از طریق آزمون های دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شوند، براساس برنامه و طرح دولت بخشی از نیروهای پیش دبستانی، همکاران نهضت سواد آموزی و حق التدریسی ها پذیرفته می شوند.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان اظهار کرد: گام اول در اجرای رتبه بندی، سنجش شایستگی و صلاحیت حرفه ای است که این مهم در دوران فعالیت بنده با سنجش مدیران آغاز شده است و بتدریج بعد از مدیران، معلمان هم تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش درباره روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: سند تحول نقشه راهی برای آموزش و پرورش است. سند تحول مسیری را برای آموزش و پرورش در ابعاد مختلف ترسیم کرده که اگر در این مسیر حرکت کنیم به چشم انداز روشنی خواهیم رسید.

وی افزود: حافظه محوری از ایرادات وارد بر سیستم امروز است و دایما دانش آموزان را با بمباران محتوای آموزشی روبرو می کنیم. سند تحول می گوید محتوای آموزشی باید به سمت کاربردی شدن و انطباق با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان برود.

بطحایی ادامه داد: سند تحول دارای شش زیرنظام است، ابتدا باید بررسی می کردیم سند تحول در کدام بخش قویتر و در کدام بخش ضعیف تر به اجرا در آمده است. این گزارش آماده شده و هفته آینده می توانیم نقشه راه را اعلام کنیم و بگوییم که در چه نقطه ای ایستاده ایم.

وی با بیان اینکه به موازات این کار، برنامه هایی را شروع کرده ایم و سیاست مدرسه محوری را ذیل آن مدنظر قرار داده ایم عنوان کرد: سه برنامه داریم که نخست ارتقای شایستگی مدیران مدارس است که ظرف یکی دو هفته آینده عملیاتی می‌شود. دومین برنامه تفویض اختیار به مدیران مدارس و سومین برنامه طراحی و استقرار نظام سنجش و کنترل تضمین کیفیت مدارس است.

بطحایی تاکید کرد: امروز باید به جایی برسیم که کیفیت مدارس مرتبا سنجش شود. از خرداد سال آینده انتخاب مدیران مدارس به روش دیگری خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت‌: رتبه بندی فرهنگیان از تکالیف قانونی دولت است. در مرحله اول از سنجش صلاحیت مدیران مدارس شروع کردیم و تا اوایل سال ۹۷ آیین نامه مربوطه تدوین خواهد شد.

معلمان و بازنشستگان

وی همچنین درباره ارتقای منزلت معلمان گفت: ارتقای منزلت معلمان ضرورتی برای توسعه یافتگی کشور است و تا زمانی که معلمان در این سطح از جایگاه باشند باید قبول کنیم کشور به توسعه یافتگی پایدار نخواهد رسید.

بطحایی افزود: البته این کار ظرف چند ماه و چندسال رخ نمی‌دهد و فقط متکی به منابع مالی نیست. یکی از آثار طرح تفویض اختیار به مدارس نیز همین است که معلم قدرت اجرای برنامه هایی را در مدرسه داشته باشد. یکی از گلایه های معلمان این است که چرا معلم فقط باید یک مدرس باشد و قدزت تصمیم گیری ندارد.

بطحایی ادامه داد: تفاوت و نابرابری در دسترسی به فضای آموزشی زیاد است سعی می کنیم با برنامه ریزی فاصله ها را به میانگین کشوری نزدیک کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای حقوق دریافتی بازنشستگان اظهار کرد: قوانین نظام پرداخت های کارکنان دولت را مشخص می کند اما وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده یک ۱میلیون و ۷۰۰ هزار پرسنل باید لایحه ای را آماده کرده و برای تصویب به مجلس بفرستد.  بازنشستگان از حیث درآمد وضعیت خوبی را ندارند و دولت علیرغم تنگناهای مالی در حال کاهش تدریجی فاصله شاغلان و بازنشستگان است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره منع استفاده از بازنشستگان اظهار کرد: از یک میلیون شاغل در این وزارتخانه حدود پنج درصد به عبارتی ۵۰هزار نفر، پرسنل اداری اند و مابقی معلم اند که مشمول این قانون نمی شوند. بازنشسته هایی که دعوت به  به کار مجدد می‌شوند یا جزو ایثارگران اند و یا مقامات موضوع ماده ۷۱ هستند که در رده معاونین و مشاورین وزیر قرار می گیرند. غیر از اینها شخص دیگری نمی‌تواند بازگشت به کار داشته باشد.

بطحایی درباره اقدامات در حوزه پرورشی و آسیب های اجتماعی گفت: سه برنامه را با محوریت آموزش آغاز کرده ایم که بر اساس آن شبکه ملی آموزش و پرورش به صورت مداوم تعاملی بین خانواده ها، معلمان و ما برقرار می کند و آسیب ها مدیریت می شوند.

به  گزارش صنعت  تبریز به نقل از ایسنا، سید محمد بطحایی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری که به منظور ارائه گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد وزارت آموزش و پرورش ترتیب داده شده بود ضمن عرض تسلیت فوت دهقان فداکار درباره حذف درس دهقان فداکار از کتب درسی عنوان کرد: موضوعات کتب درسی هرچندسال یک بار تغییر می‌کند؛ درس دهقان فداکار در کتاب فارسی سوم دبستان نیز جای خود را به نمادهای دیگری داده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام نیروهای نهضت سوادآموزی گفت: شایستگی و صلاحیت افراد زمانی برای ما اثبات می شود که افراد در آزمون شرکت کنند و از طریق آزمون های دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شوند، براساس برنامه و طرح دولت بخشی از نیروهای پیش دبستانی، همکاران نهضت سواد آموزی و حق التدریسی ها پذیرفته می شوند.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان اظهار کرد: گام اول در اجرای رتبه بندی، سنجش شایستگی و صلاحیت حرفه ای است که این مهم در دوران فعالیت بنده با سنجش مدیران آغاز شده است و بتدریج بعد از مدیران، معلمان هم تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش درباره روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: سند تحول نقشه راهی برای آموزش و پرورش است. سند تحول مسیری را برای آموزش و پرورش در ابعاد مختلف ترسیم کرده که اگر در این مسیر حرکت کنیم به چشم انداز روشنی خواهیم رسید.

وی افزود: حافظه محوری از ایرادات وارد بر سیستم امروز است و دایما دانش آموزان را با بمباران محتوای آموزشی روبرو می کنیم. سند تحول می گوید محتوای آموزشی باید به سمت کاربردی شدن و انطباق با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان برود.

بطحایی ادامه داد: سند تحول دارای شش زیرنظام است، ابتدا باید بررسی می کردیم سند تحول در کدام بخش قویتر و در کدام بخش ضعیف تر به اجرا در آمده است. این گزارش آماده شده و هفته آینده می توانیم نقشه راه را اعلام کنیم و بگوییم که در چه نقطه ای ایستاده ایم.

وی با بیان اینکه به موازات این کار، برنامه هایی را شروع کرده ایم و سیاست مدرسه محوری را ذیل آن مدنظر قرار داده ایم عنوان کرد: سه برنامه داریم که نخست ارتقای شایستگی مدیران مدارس است که ظرف یکی دو هفته آینده عملیاتی می‌شود. دومین برنامه تفویض اختیار به مدیران مدارس و سومین برنامه طراحی و استقرار نظام سنجش و کنترل تضمین کیفیت مدارس است.

بطحایی تاکید کرد: امروز باید به جایی برسیم که کیفیت مدارس مرتبا سنجش شود. از خرداد سال آینده انتخاب مدیران مدارس به روش دیگری خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت‌: رتبه بندی فرهنگیان از تکالیف قانونی دولت است. در مرحله اول از سنجش صلاحیت مدیران مدارس شروع کردیم و تا اوایل سال ۹۷ آیین نامه مربوطه تدوین خواهد شد.

معلمان و بازنشستگان

وی همچنین درباره ارتقای منزلت معلمان گفت: ارتقای منزلت معلمان ضرورتی برای توسعه یافتگی کشور است و تا زمانی که معلمان در این سطح از جایگاه باشند باید قبول کنیم کشور به توسعه یافتگی پایدار نخواهد رسید.

بطحایی افزود: البته این کار ظرف چند ماه و چندسال رخ نمی‌دهد و فقط متکی به منابع مالی نیست. یکی از آثار طرح تفویض اختیار به مدارس نیز همین است که معلم قدرت اجرای برنامه هایی را در مدرسه داشته باشد. یکی از گلایه های معلمان این است که چرا معلم فقط باید یک مدرس باشد و قدزت تصمیم گیری ندارد.

بطحایی ادامه داد: تفاوت و نابرابری در دسترسی به فضای آموزشی زیاد است سعی می کنیم با برنامه ریزی فاصله ها را به میانگین کشوری نزدیک کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای حقوق دریافتی بازنشستگان اظهار کرد: قوانین نظام پرداخت های کارکنان دولت را مشخص می کند اما وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده یک ۱میلیون و ۷۰۰ هزار پرسنل باید لایحه ای را آماده کرده و برای تصویب به مجلس بفرستد.  بازنشستگان از حیث درآمد وضعیت خوبی را ندارند و دولت علیرغم تنگناهای مالی در حال کاهش تدریجی فاصله شاغلان و بازنشستگان است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره منع استفاده از بازنشستگان اظهار کرد: از یک میلیون شاغل در این وزارتخانه حدود پنج درصد به عبارتی ۵۰هزار نفر، پرسنل اداری اند و مابقی معلم اند که مشمول این قانون نمی شوند. بازنشسته هایی که دعوت به  به کار مجدد می‌شوند یا جزو ایثارگران اند و یا مقامات موضوع ماده ۷۱ هستند که در رده معاونین و مشاورین وزیر قرار می گیرند. غیر از اینها شخص دیگری نمی‌تواند بازگشت به کار داشته باشد.

بطحایی درباره اقدامات در حوزه پرورشی و آسیب های اجتماعی گفت: سه برنامه را با محوریت آموزش آغاز کرده ایم که بر اساس آن شبکه ملی آموزش و پرورش به صورت مداوم تعاملی بین خانواده ها، معلمان و ما برقرار می کند و آسیب ها مدیریت می شوند.