آیا وزیر راه و شهرسازی در عمل به گفته خود معتقد است؟ آیا نحوه تأمین مسکن در تهران با رشت یا زاهدان و اهواز یکی است؟ آیا برنامه تأمین مسکن برای دهکهای پایین درآمدی، ساکنان بافتهای فرسوده یا طبقات متوسط یکی است؟
وی اخیرا در نشست مدیران معماری و شهرسازی ادارات کل راه و شهرسازی استانها گفته است: « آنچه من میفهمم این است مسئله هر شهر با شهر دیگر متفاوت است آنچه برای رشت اهمیت دارد با آنچه برای زاهدان مهم است کاملا با هم فرق دارند یا اینکه مثلا فعالیتهای مورد نیاز برای رشد کیفیت زندگی در اصفهان با آنچه برای ارتقای کیفیت زندگی در تبریز نیاز است، متفاوتند. ولی ما یک راه حل برای همه شهرها میدهیم.»
حال سئوالی در اینجا مطرح میشود که آیا وزیر راه و شهرسازی در عمل نیز به این گفته معتقد است؟ آیا نحوه تأمین مسکن در تهران با رشت یا زاهدان و اهواز یکی است؟ آیا برنامه تأمین مسکن برای دهکهای پایین درآمدی، ساکنان بافتهای فرسوده یا طبقات متوسط یکی است؟
در گذشته با حمایتهایی که از سوی دولت انجام می شد، ساخت مسکن روستایی، مسکن مهر، احیای بافت های فرسوده، تعاونی های مسکن، مسکن خودمالکی، تسهیلات ساخت و خرید طیف متنوعی از نیاز مسکن در کشور و بر اساس توانمندی دهک های مختلف پاسخ داده می شد اما اکنون با قطع همه مسیرهای فوق تمام برنامهریزی دولت بر این قرار گرفته است که تمام نیاز مسکن تنها از یک مسیر تأمین شود و آنهم وام خرید است. وام خریدی که به علت اقساط آن از توان پرداخت اقشار مختلف مردم خارج است.
این در حالی است که دهکهای کم درآمد، طبقات متوسط، ساکنان بافت های فرسوده درونی شهر، ساکنان حاشیه شهرها، روستاییان، ساکنان شهرهای کوچک و متوسط دارای نیازهای متفاوت و توان اقتصادی متفاوت و زیر ساخت های متفاوت هستند. به عنوان مثال در بسیاری از شهرهای کوچک و متوسط کشور امکان تأمین زمین وجود دارد یا نیاز روستاییان وامهای ساخت و نوسازی مسکن باشد.
نمیتوان با همان نگاهی که برای ساکنان تهران وجود دارد برای ساکنان یزد، سمنان، کرمان و یا رشت برنامه ریزی کرد. نیاز هر یک از ساکنان شهرها با توان درآمدی و محدودیتهای جغرافیایی آنها با یکدیگر متفاوت است و نمی توان انتظار داشت تنها با ارائه وام خرید نیاز تمامی اقشار مردم به مسکن برطرف شود.
تعطیلی مسکن روستایی، مسکن مهر و کاهش ۷۰ درصدی پرداخت تسهیلات در بافت های فرسوده سبب شده است تا طیف گسترده ای از متقاضیان مسکن که در طبقات متوسط و یا پایین درآمدی هستند از شمول برنامه های دولت برای حمایت در تأمین مسکن خود خارج شوند. امری که نه دولت آن را میبیند و نه ظاهرا دوست دارد که ببیند.
تمام نقد کارشناسان به برنامه های وزیر راه و شهرسازی نیز به همین جمله وی برمیگردد که با توجه نیازهای هر شهر و با توجه به نیاز هر دهک اقتصادی از جامعه دولت باید باید برنامه های متنوعی را مد نظر قرار دهد.
حمایت از مسکن خودمالکی، تخصیص زمین برای تولید و عرضه مسکن در شهرهای کوچک و متوسط یا توجه به احیای بافت های فرسوده و استفاده از ابزارهای مالیاتی برای جلوگیری از احتکار مسکن در شهرهای بزرگ و یا راه اندازی دوباره مسکن روستایی می تواند منجر به افزایش چتر حمایتی دولت از اقشار و دهک های مختلف جامعه که نیاز ها و توان اقتصادی متفاوتی دارند، شود.

تولید دو میلیون قطعه در آهنگری تراکتور سازی تبریز
سونگون از شعار زدگی تا عمل گرایی
پتروشیمی تبریز وارد فاز عملیاتی تعمیرات اساسی شد؛ اورهال ۳۸ روز با ۳۷۵ هزار نفر-ساعت کار
سرمایهگذاری در منابع انسانی، به ویژه کارگران، مقدمهای بر اقتدار اقتصادی کشور است
مطالبات به حق کارگران و بازنشستگان را در هفته کارگر، بدون رنگ و بوی دولتی، فریاد خواهیم زد
آغاز تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی تبریز از اوایل خرداد ۱۴۰۴
نشست تخصصی روسای ادارات و مراکز آموزش فنی و حرفه ای
ابراز همدردی مدیرعامل پتروشیمی تبریز با خانوادههای داغدیده حادثه بندر شهید رجایی
تقدیر از اقدامات جهادی پتروشیمی تبریز در شکستن تحریمها و رفع گلوگاههای تولید
پرورش ۲۰ تن ماهی قزل آلا توسط بخش خصوصی در سراب
پتروشیمی تبریز، در اوج افتخار: تندیس بلورین تعالی صنعت پتروشیمی در دستان تبریزیها
آغاز دهه دوم فعالیت شرکت داده تجارت با رویکردارائه خدمات کشوری
درخشش پتروشیمی تبریز در دوران میراشرفی؛ رونمایی از دو محصول جدید ABS به دست معمار صنعت پتروشیمی ایران
همگرایی صنعت و دانشبنیانها؛ پتروشیمی تبریز نیازهای خود را اعلام کرد
کابوس آغاز مدرسه برای تبریزیها
افتتاح اولین مدرسه کیک ایران در شبستر
گره سد شهید مدنی بر اقتصادمنطقه
پشت پرده چرخ خیاطی های میلیاردی
عملکرد موفق در سایه اعتماد به مدیریت بومی
آسفالت خیابانهای تبریز مجذوب آفرود بازان
آلودگی های صنعتی و آغاز مدارس
کاریکاتور میرسلیم از مافیای خودرو تا…+عکس
سراب خرید خودرو
سرد شدن هوا و آلودگی شهرهای صنعتی







