با پایان شهریور ماه و در آستانه فصل بازگشایی مدارس بازار لوازمالتحریر شلوغ شده و دانشآموزان همراه با والدینشان مشغول خرید و تهیه لوازمالتحریر هستند و خود را برای شروع سال تحصیلی جدید آماده میكنند. اما در این بازارها سهم كالای ایرانی چقدر است و خانوادهها و دانشآموزان چقدر به خرید كالای ایرانی رغبت دارند؟ نظارت بر این بازارها از سوی اتحادیه لوازمالتحریر آذربایجان شرقی چقدر انجام میشود؟ بیشترین شكایات مردمی در چه زمینهای است و چه اقداماتی برای ارتقای رضایت مردم انجام شده است؟
رئیس اتحادیه لوازمالتحریر استان در گفتوگو با همشهری میگوید: بازرسان اتحادیه لوازمالتحریر با حضور در مراكز خرید لوازمالتحریر بر وضعیت این بازار نظارت میكنند. به گفته«صمد امینپور» اگر در جریان بازرسیها اجناس تقلبی دیده شود برخورد قاطعی منطبق بر ضوابط اتحادیه با متخلفان صورت میگیرد. وی با بیان اینكه رسیدگی به شكایات مردمی از دیگر وظایف اتحادیه لوازمالتحریر است، اعلام میكند: مردم در صورتیكه تخلفی را مشاهده كردند میتوانند با شماره ۳۵۲۶۴۴۴۲ تماس گرفته و شكایات خود را بیان كنند و مسئولان اتحادیه در اسرع وقت به آنها رسیدگی میكنند.بازار در قبضه اجناس چینی
امینپور در خصوص سهم كالای داخلی در بازارهای لوازمالتحریر استان نیزمیگوید: با اینكه تلاش میشود عرضه كالاهای ایرانی در بازار لوازمالتحریر افزایش یابد و از شخصیتهای دینی و ایرانی و بومی بر روی لوازمالتحریر مثل دفتر استفاده شود، اما باز كمبودهایی وجود دارد. اكثر كالاها در بازار، چینی است و برای اینكه بتوان از شخصیتهای ایرانی و مذهبی در لوازمالتحریر استفاده كرد نیاز به تبلیغات و فرهنگسازی احساس میشود. در این خصوص نیز همایشها و جلسات زیادی برگزار شده است. رئیس اتحادیه لوازمالتحریر با تأكید بر اینكه با اقدامات انجام شده از تصاویر شخصیتهای غربی و شرقی فیلمها و كارتونهای خارجی كمتر استفاده میشود، میگوید: در این زمینه نیاز به اقدامات جدیتر وجود دارد و هنوز آنطور كه باید، عملیاتی نشده است.ناهماهنگی در برپایی نمایشگاه
امینپور با اشاره به رکود حاکم بر بازار لوازمالتحریر میگوید: تاكنون عرضهكنندگان، فروش خوبی نداشتهاند، چرا که شهرداری تبریز در میدانها و نقاط پرتردد شهر با برپایی چادر اقدام به عرضه و فروش لوازمالتحریر میكند و این عمل باعث میشود تا عرضهكنندگانی كه در مغازهها و مراكز خرید مالیات و اجاره مغازه میدهند، متضرر شوند.
وی اعلام میكند: شهرداری همه ساله در آستانه بازگشایی مدارس اقدام به برپایی چادرهای عرضه لوازمالتحریر میكند و با اینكه اتحادیه لوازمالتحریر همه ساله این موضوع را بهصورت قانونی پیگیری میکند، اما تا رسیدگی به آن، زمان اوج تقاضا سپری میشود و فروشندگان و عرضهكنندگان اصلی لوازمالتحریر متضرر میشوند.
وی در خصوص برگزاری نمایشگاههای عرضه لوازمالتحریر نیز عنوان میكند: هرسال نمایشگاه عرضه لوازمالتحریر در نمایشگاه بینالمللی برگزار میشود و امسال نیز احتمال برگزاری آن وجود دارد، اما مشکل اینجاست که به طور معمول در نمایشگاه باید تولیدكنندگان شركت كنند، در حالی که صاحبان فروشگاهها و مراكز فروش لوازمالتحریر شركت میكنند كه این موضوع باعث میشود نمایشگاه تفاوتی با بازارهای دیگر نداشته باشد.
غلبه بازار عرضه بر تقاضا در لوازمالتحریر
امینپور با اشاره به اینكه حدود ۱۱۰۰ صنف لوازمالتحریر در آذربایجان شرقی فعال هستند میگوید: در خصوص عرضه و تأمین لوازمالتحریر در استان هیچ مشكلی وجود ندارد و عرضه نیز بیشتر از تقاضاست. علاوه بر این تنوع در لوازمالتحریر بسیار زیاد است، اما مشكل اساسی این است كه ۳۰ درصد كالاها تولید داخل هستند و بقیه از كشورهایی مثل چین، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن وارد میشود كه این با شعار اقتصاد مقاومتی كه تأكید بر تولید داخل است، مغایرت دارد.
نارضایتی خریداران از نمایشگاههای عرضه لوازمالتحریر
اما یكی از شهروندان تبریزی در خصوص نمایشگاه های عرضه مستقیم لوازمالتحریر میگوید: نمایشگاههای ویژه عرضه لوازمالتحریر در تبریز از كیفیت مناسب برخوردار نیستند و اجناسی كه عرضه میشود تنوع و كیفیت خوبی ندارد.
«رقیه نعیمپور» ادامه میدهد: خریداران لوازمالتحریر امكان دسترسی به اجناس و سنگین و سبك كردن كالاهای عرضه شده را ندارند و با اخطار و تذكرهای مداوم فروشندگان مواجه میشوند كه زودتر اجناس را انتخاب و خرید كنیم. برخی از غرفهداران نیز اجناس را در هنگام جمع زدن گرانتر حساب میكنند و چون اجناس بیشتری در نمایشگاه خرید میشود، والدین نمیتوانند حساب دقیق اجناس را داشته باشند و به اصطلاح سرشان كلاه میرود.
پز عالی و جیب خالی غرفهداران
یكی از غرفهداران عرضه لوازمالتحریر معتقد است: بیشترین سود حاصله از عرضه لوازمالتحریر در آستانه بازگشایی مدارس نصیب مسئولان برپایی نمایشگاهها میشود كه غرفههای خود را بهصورت موقت به فروشندگان اجاره میدهند. به گفته «امید ظفری» یك غرفه ۲۴ متری بهطور متوسط بیشتر از ۳ میلیون تومان برای اجارهكننده هزینه در بر دارد. این در حالی است كه در كنار هزینههای عادی باید بخشی از زیان را هم به سرقت اجناس در اینگونه از نمایشگاهها اختصاص داد.