همزمان با سفر هیات تجاری چک به کشومان، قرار داد تولید ۵ هزار دستگاه تراکتور سنگین، بین شرکت ایرانی و چک به امضاء رسید، این درحالی است که ابتدای امسال خط تولید تراکتورهای سنگین در تراکتورسازی تبریز راه اندازی شده بود و کارشناسان انعقاد اینگونه قراردادها را مغایر با اقتصاد مقاومتی میدانند.
به گزارش صنعت تبریز ، این روزها که رفت و آمد میان فعالان اقتصادی ایران و کشورهای دیگر زیاده شده است، برخی اوقات زمزمههایی به گوش میرسد که نشان میدهد تولید ملی در مذاکرات تجاری و قراردادهایی که بسته شده خوب در نظر گرفته نشده است، مثل ساخت قراردادهای چک در ایران، یعنی قرار است تراکتورهای شرقی در ایران مونتاژ شود و این درحالی است که بزرگترین تولید کننده تراکتور این روزها به علت رکود با انباشت محصول در انبارها مواجه بوده و با ظرفیت کامل کار نمیکند.
در همین خصوص از وزیر صنعت پرسیدند که چرا وقتی ایران حتی میتونه تراکتور صادر کند، قرارداد مونتاژ با خارجیها بسته شده است، که وی در ابتدا پاسخ داد: خارجیها زمینه هاشون را مطرح کردند که در یکی از این زمینه ها گفتند ما تراکتور هم داریم ولی نه صحبتی و نه امضایی شد و مشخص نیست چقدر زمان خواهد برد.
اما وزیر اقتصاد در همان جلسه که نعمت زاده انعقاد قرارداد ساخت تراکتور در ایران را منکر میشود، از شرایط خاص و مناسب این قرارداد میگوید: این قراردادها در وزارت اقتصاد و توسط بنده امضاء شد و از طرف جمهوری چک نیز وزیر زیرربط آن این قرارداد را امضاء کرد و در آنجا به صراحت عنوان شد که تولید کنیم با این هدف که بخشی از تولیدات را در بازار داخی عرضه و بخشی از آن را به بازار کشورهای منطقه صادر کنیم، بنابراین جهت گیری اصلی ما جذب منابع مالی و سرمایه از کار بوده با هدف تولید در داخل کشور و صادرات به سایر کشورهای جهان است.
اما نظر مدیر عامل شرکت تراکتورسازی تبریز در خصوص این قراردادها چیز دیگری است، ابراهیمی معتقد است که اروپایی ها به سادگی به ایرانی ها تکنولوژی نمیدهند و همانند خودرو ایران فقط مونتاژ کار میشود.
ابراهیمی در این خصوص افزود: یک تفاهم نامه ای را بسته اند که سراغاز برخی حرکت های وارداتی است، وقتی که تعرفه های گمرکی و عوارض بازرگانی در حد ناظر است برای تراکتور، بدیهی است که اقایون بسیار راغب میشوند که محصولی را صد تا دویست و حتی پنج هزار عدد وارد کنند و بفروشند. ما حساب کردیم به ازای هر تراکتوری که وارد میشود ده نفر بیکار میشوند.
وی ادامه داد: در واقع کسی که این تفاهم نامه را امضاء کرده، احساس کرده که ما تراکتورهای سنگین وارد میکنیم و تراکتور سازی تبریز سنگین نمیسازد در حالیکه ما امسال خط سنگین خود را افتتاح کردیم و ما از حضور تولید کنندگان استقبال میکنیم چراکه هرچقدر تولید کننده باشد فضای انتخاب، رقابت و خدمات دهی بیشتر میشود. منتهی مسئولین عزیز کشور ما یه فرمولی را مد نظر قرار بدهند و بگویند ما یکبار این کلک را در خودروسازی ها و صنایع لوازم خانگی خوردیم، یک روز معوق میگرفتند و میگفتند ما ده هزار تا وارد میکنیم و بعد صادر میکنیم سال اول چهل درصد، پنجاه درصد. به نظر من اگر قرار است این کار انجام شود یک تضمین معتبری بانکی به وارد کنندگان ارائه کنند که ما سال اول سی درصد تولیدداخلی داشته باشیم و نگویند بعد از سه سال ما پنج هزار تا وارد کردیم و سودش را در جیبمان گذاشتیم اما امکانات نبود.
ابراهیمی ادامه داد: چیز جالبی که من از این هیات چکی شنیدم این بود که گفتند ما در عرض سه سال انتقال تکنولوژی می کنیم، انتقال تکنولوژی چیزی است که این اقایون در عرض سی سال هم نخواهند کرد و غیر ممکن است مگرنه اینکه تکنولوژی مونتاژ که آن را هم میشود از روی نقشه ها قطعات را بر روی هم سوار کرد.
اما دولت بارها تاکید کرده است که به اقتصاد مقاومتی در پسا تحریم پایبند است اما از طرف دیگه اعلام میکند که طبق قانون نمیتواند جلوی واردات را بگیردآ اما بهارستان نشینی ها به این قراردادها کاملا انتقاد دارند.
همچنین فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی در این خصوص میگوید: در این شرایط پسا تحریمی و پسا برجام، گرایشی به سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های خارجی ایجاد شده است، اما این سرمایه گذاری خارجی باید به شکلی باشد که به تولید ملی ما لطمه ای وارد نکند و به صورت انتقال تکنولوژی باشد و اگر قرارداد خارجی ط.ری بسته شود که منجر به انتقال تکنولوژی نباشد همین تولید نیمه جانی هم که داریم بسته خواهد شد و منجر میشود تولید داخلی ما لطمه بخورد.
شاید به همان اندازه که اقتصاد ایران مشتاق توسعه روابط اقتصادی با رفع تحریم ها است، کشورهای دیگر هم تشنه بازار ایران هستند و باید دقت کرد که آفت واردات شیرینی لغو تحریم ها را تلخ نکند.

تولید دو میلیون قطعه در آهنگری تراکتور سازی تبریز
سونگون از شعار زدگی تا عمل گرایی
پتروشیمی تبریز وارد فاز عملیاتی تعمیرات اساسی شد؛ اورهال ۳۸ روز با ۳۷۵ هزار نفر-ساعت کار
سرمایهگذاری در منابع انسانی، به ویژه کارگران، مقدمهای بر اقتدار اقتصادی کشور است
مطالبات به حق کارگران و بازنشستگان را در هفته کارگر، بدون رنگ و بوی دولتی، فریاد خواهیم زد
آغاز تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی تبریز از اوایل خرداد ۱۴۰۴
نشست تخصصی روسای ادارات و مراکز آموزش فنی و حرفه ای
ابراز همدردی مدیرعامل پتروشیمی تبریز با خانوادههای داغدیده حادثه بندر شهید رجایی
تقدیر از اقدامات جهادی پتروشیمی تبریز در شکستن تحریمها و رفع گلوگاههای تولید
پرورش ۲۰ تن ماهی قزل آلا توسط بخش خصوصی در سراب
پتروشیمی تبریز، در اوج افتخار: تندیس بلورین تعالی صنعت پتروشیمی در دستان تبریزیها
آغاز دهه دوم فعالیت شرکت داده تجارت با رویکردارائه خدمات کشوری
درخشش پتروشیمی تبریز در دوران میراشرفی؛ رونمایی از دو محصول جدید ABS به دست معمار صنعت پتروشیمی ایران
همگرایی صنعت و دانشبنیانها؛ پتروشیمی تبریز نیازهای خود را اعلام کرد
کابوس آغاز مدرسه برای تبریزیها
افتتاح اولین مدرسه کیک ایران در شبستر
گره سد شهید مدنی بر اقتصادمنطقه
پشت پرده چرخ خیاطی های میلیاردی
عملکرد موفق در سایه اعتماد به مدیریت بومی
آسفالت خیابانهای تبریز مجذوب آفرود بازان
آلودگی های صنعتی و آغاز مدارس
کاریکاتور میرسلیم از مافیای خودرو تا…+عکس
سراب خرید خودرو
سرد شدن هوا و آلودگی شهرهای صنعتی







