رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به سهم ۲.۶ درصدی استان از منابع مالی کشور گفت: این در حالی است که ۴.۸ درصد جمعیت کشور متعلق به استان آذربایجان شرقی است.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، یونس ژائله در جلسه برنامه ریزی سرمایه گذاری و تجارت استان در سال ۱۴۰۱ که با حضور مسئولان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی استان همراه بود، گفت: بسیاری از مشکلات بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ به ‌دلیل وجود برخی سخت‌گیری‌ها، کافی نبودن زیرساخت‌های انرژی و کم‌بودن منابع مالی در استان (۲.۶درصد) به‌وجود آمده در حالی‌که ۴.۸ درصد جمعیت کشور متعلق به استان ما است.

یونس ژائله ادامه داد: ظرفیت لازم در تیم اقتصادی و همچنین بخش خصوصی استان برای بازگرداندن ثروت‌هایی که در تولید آن‌ها غفلت شده است، وجود دارد.

وی با اشاره مبلغ تعیین شده برای مالیات واحدهای بخش‌خصوصی استان در بودجه‌ی سال ۱۴۰۱، گفت: اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی استان در سال ۱۴۰۰، شش هزار میلیارد تومان مالیات داده‌اند که این مبلغ در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ درحالیکه مالیات شرکت مس که حدود ۶۰۰ میلیارد یورو درآمد دارد در شهر کرمان استفاده می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز افزود: یکی دیگر از مشکلات بخش معدن خریداری و نامگذاری معادن توسط افرادی است که وابسته به مسئولین هستند درحالیکه هیچ اسمی از آن‌ها به ثبت نرسیده است.

وی ادامه داد: باید از خام فروشی جدا شویم و درآمد معادن را که می‌تواند در بحث مالیات کمک حال بخش خصوصی شود، محقق کنیم تا فشار برروی بخش خصوصی کاهش یابد.

ژائله در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: متاسفانه در گذشته در توهم تبریز شهر اولین‌ها بودیم درحالی‌که جایگاه ما همواره پایین بوده است که برنامه محور بودن در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند به ما امید ببخشد.

وی با بیان اینکه در گذشته بخش دولتی و خصوصی از یکدیگر دور بودند، افزود: تنها به‌وسیله‌ی سازمان صنعت، معدن و تجارت نمی‌شود موانع تولید را برداشت و باید دست در دست هم دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در خصوص مشکلات صادرات استان نیز گفت: مهم‌ترین مشکل ما در صادرات عدم تولید محصول و کالای باکیفیت است؛ به‌طوریکه اکنون حدود  ۶۰۰ هزار تن سیب تولیدی داریم که صادر نمی‌شود چون برنامه‌ای برای ایجاد سردخانه‌های کنترل اتمسفر وجود ندارد و میوه‌ها تا رسیدن به مقصد خراب می‌شود و ما از دانش فنی نگهداری میوه‌ها بهره‌مند نیستیم تا بتوانیم  ۶۰۰ هزار تن سیب را به ۱ میلیار دلار سرمایه تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی با تمام قدرت در کنار دولت قرار دارد و نباید دولت نگاهی از بالا به پایین داشته باشد، افزود: نباید در بحث تولید و تامین برق تنها به دولت امید داشته باشیم و اکنون بخش خصوصی برای تولید نیروگاه در شهرک‌های صنعتی استان اعلام آمادگی کرده است اما با وجود تصویب این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، بعضی از دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند؛ در حالیکه این موضوعات با حضور نماینده‌ی دولت، نمایندگان مجلس و رئیس کل دادگستری استان به تصویب رسیده است و دستگاهی اگرحرف یا موردی دارد می‌بایست در جلسه‌ی شورای گفت‌وگو مطرح کند.

ژائله در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکلات آبی صنایع نیز گفت: ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب در سد هشترود وجود دارد اما هیچ صنایعی در این منطقه نیست که از این ذخیره‌ی آبی استفاده کند که باید تشویق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام شود.

وی، وضعیت فعلی بازار روسیه را فرصتی طلایی برای صادرکنندگان استان عنوان کرد و افزود: روسیه یک کشور وارد کننده است و اکنون بازار این کشور خالی از محصولات کشورهای اروپایی مانده است و شدیدا دنبال واردات کالا هستند اما متاسفانه به‌دلیل مشکلات ترانزیتی تاجران ما قادر به استفاده از این فرصت طلایی نیستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در ادامه‌ی سخنان خود تامین مواد اولیه، روغن، گندم و شکر، قیمت تمام کننده‌ی محصولات و افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران را از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی استان برشمرد و ادامه داد: براساس براورد ما ۴۰ هزار میلیارد تومان پول باید تزریق شود تا واحدهای صنعتی بتوانند افزایش۵۷ درصدی حقوق کارگران را پرداخت کنند در حالیکه بانک‌ها به‌علت پرشدن منابع، دیگر منبعی برای تخصیص ندارند.

در این جلسه همچنین تعدادی از مدیران و روسای سازمان‌ها و فعالان بخش خصوصی استان به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مشکلات تولید و صنعت استان پرداختند.