تبریز- «اگر نتوانیم مطابق استانداردهای جهانی در بسته بندی محصولات پیشرفت کنیم بازارها را به رقبای فرصت طلبی مثل ترکیه واگذار میکنیم» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: طبق گزارش سازمان صمت، به همت صنعتگران و تولیدکنندگان بخش خصوصی ، محصولات تولیدی آذربایجان شرقی پارسال به ۹۷ کشور جهان صادر شد. به طوریکه ارزش صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته به بیش از سه میلیارد دلار رسید. اینکه تولیدکنندگان توانسته اند به بازار ۹۷ کشور راه پیدا کنند مایه مسرت است و نشان از آن دارد که کالای وطنی از لحاظ کیفیت، قیمت و بسته بندی می تواند دل مصرف کنندگان خارجی را به دست آورد.چرا که توانمندی های اقتصادی و صنعتی استان بیش از اینها است.

عمده کالاهای صادره از گمرکات آذربایجان شرقی، سوخت های معدنی ، روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها ، مواد قیری ، موم های معدنی ، مواد پلاستیکی ، چدن ، آهن و فولاد ، میوه های خوراکی و پوست مرکبات ، فرآورده های غلات ، آرد ، نشاسته ، شیر و نان های شیرینی ، مس و مصنوعات مسی ، قند، شکر و شیرینی ، شیشه و مصنوعات شیشه و کاکائو و فرآورده های آن بوده است.

با اینکه تنوع کالاهای صادراتی از مبدا آذربایجان شرقی وجود دارد اما کالاها یا محصولاتی هستند که در نوع خود بی همتا هستند و به عبارتی برند قطب صنعتی کشور محسوب می شوند. مثل کفش، خشکبار، فرش، شیرینی و شکلات.

تبریز به عنوان پایتخت شیرینی و شکلات در کشور شناخته می شود و این محصولاتش با وجود رقیب سرسختی به نام ترکیه به ۸۰ کشور صادر می شود. با وجود بودن این برند شاخص و بسته بندی قابل قبول شیرینی و شکلات تبریز، اما آنچنان که باید از این ظرفیت اقتصادی به نحو احسن استفاده نشده و بازارهای هدف گسترش نیافته است. وزن و ارزش صادراتی شیرینی و شکلات تبریز در صادرات کل کشور محسوس نیست.

در حال حاضر شرکت های بسیاری در صنایع بسته بندی در تبریز فعالیت می کنند که در سالهای اخیر توانسته اند پیشرفت های قابل قبولی در زمینه بسته بندی محصولات کسب کنند اما به نظر می رسد تا رسیدن به استانداردهای جهانی در این عرصه هزار راه نرفته وجود دارد. رویکرد استفاده از تکنولوژی روز و کاهش هزینه های بسته بندی باید از طرف این شرکت ها دنبال شود.

واقعیت این است اگر نتوانیم مطابق با استانداردهای جهانی در بسته بندی محصولات پیشرفت کنیم بازارهایمان را به رقبای فرصت طلبی مثل ترکیه واگذار خواهیم کرد که به شدت در زمینه بسته بندی شیک و با کیفیت محصولات خود فعال است و تبلیغات وسیعی نیز از طریق شبکه های متعدد ماهواره ای به راه انداخته است.

بسته بندی عبارت است از هنر و علم آماده سازی کالاها به خصوص مواد غذایی برای انبار کردن و در نهایت فروش. بسته بندی باید تا حد امکان ساده و ارزان باشد. ضمن اینکه اهداف اولیه بسته بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت را نیز دارا باشد. معمولاً حداقل بخشی از بسته بندی مواد غذایی شفاف است و در آن از طلق یا پلاستیک استفاده می‌شود. چرا که مشتریان خرید محصولات غذایی علاقه دارند داخل محصول و خود کالا را بررسی کنند و از کیفیت آن مطمئن باشند.

یکی از عوامل جذب و هدایت مشتری به خرید کالا، بسته بندی شیک و مطابق استانداردهای روز است. همچنین بسته بندی کالا آنچنان باید محکم و بادوام باشد که در حمل و انتقال آن به جایی دیگر آسیبی به جنس داخل آن نزند.

از طرف دیگر، ایجاد تشکل صنفی مربوط به بسته بندی محصولات در استان ضروری به نظر می رسد. با ایجاد تشکل صنفی و تدوین نظامنامه فعالیت شرکت های بسته بندی می توان حساب شده و هدفمند در زمینه بسته بندی محصولات گام برداشت و حرکت کرد. به یقین کشورهایی مثل ترکیه با داشتن تشکل های صنفی قوی و هدفگذاری برای بسته بندی با کیفیت محصولات توانسته اند به بازارهای کشورهای همسایه نفوذ کنند در حالی که فقط دو درصد محصولات استان به این کشورها صادر می شود.