رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:برای توسعه اقتصادی استان به سراغ تک تک معادن غیرفعال خواهیم رفت

صابر پرنیاندر نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه برخی افراد امتیاز معدن را گرفته ولی استفاده نمی کنند، گفت: برای این منظور و جلوگیری از سوء استفاده امسال برنامه ریزی گسترده ای داریم.

وی اظهار داشت: برای اولین بار در کشور شورای معادن استان، اختیارات خود را به شهرستان ها تفویض کرده و در هر شهرستان کمیته معادن پیگیر مشکلات فعالیت معادن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های بالای اقتصادی استان افزود: در ۹ ماه گذشته سهم ارزش افزوده بخش صنعت آذربایجان شرقی ۷٫۲۱ درصد است که این موضوع نشان می دهد در بخش ارزش افزوده، صنعت استان جایگاه ویژه و ممتازی دارد.

پرنیان ادامه داد: از مجموع کل اقتصاد کشور ۱۹٫۹ درصد مربوط به تولیدات صنعتی است که سهم ارزش افزوده بخش صنعتی استان در تولید ناخالص ۳۳ درصد است. ۴۰ درصد سهم اشتغال استان مربوط به بخش صنعت است که این موضوع نشاندهنده جایگاه ویژه بخش صنعت استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در رتبه چهارم کشور قرار دارد و سهم استان در اشتغال صنعتی در کشور در جایگاه ششم است.

پرنیان با بیان این که چهار هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در استان وجود دارد، گفت: صنعت استان ظرفیت های بی‌نظیری دارد برای مثال در منطقه کجوار تعداد قابل توجهی واحد صنعتی وجود دارد که یا پروانه کسب ندارند و یا پروانه صنفی گرفته اند در این زمینه اگر بتوانیم مشکلات این واحدهای صنعتی را حل کنیم این منطقه تبدیل به یک منطقه عظیم اقتصادی می شود. در ۹ ماهه گذشته ۱۰۰ واحد صنعتی راکد در استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

وی به عملکرد مناسب بخش خصوصی در حوزه های مختلف صنعتی اشاره کرد و گفت: ۴۶۰ مصوبه در ۹ ماهه گذشته در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصویب شده که ۷۵ درصد این مصوبات به صورت کامل اجرا شده و در این زمینه پیگیر اجرای بقیه مصوبات نیز هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: در ۹ ماهه گذشته ۱۸۰ واحد صنعتی جدید با ارزش سرمایه گذاری دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای ۲۰۰ نفر راه اندازی شده است.  ۲۱۰ واحد صنعتی نیز با افزایش تولید محصولات و ارتقای خطوط تولید، واحد خود را توسعه داده اند.

پرنیان افزود: در ۹ ماهه گذشته شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید با اشتغالزایی برای پنج هزار و ۲۰۰ نفر در حوزه صنعت اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که برای توسعه اقتصادی استان به سراغ تک تک معادن غیرفعال خواهیم رفت، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه معدن نزدیک به ۳۰۰ معدن غیرفعال و دارای مشکل در استان وجود دارد که با تمام توان در این حوزه تحول بزرگی را ایجاد خواهیم کرد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که گام بلند و همه جانبه برای فعال سازی معادن در حال انجام است، تاکید کرد: معادنی که به افرادی سپرده شده و تا کنون راکد مانده و ظرفیت های سرمایه گذاری در این معادن مسدود شده است پیگیر فعال سازی و یا خلع ید این افراد خواهیم بود. امسال باید با فعال سازی معادن، تولید و جلوگیری از خام فروشی، ارزش افزوده قابل توجهی را برای بخش معدن ایجاد کنیم.

وی ضمن تقدیر و تشکر از دستور ریاست جمهوری به منظور تشکیل شرکت مس آذربایجان گفت: در بخش مس اتفاقات خوبی در استان در حال وقوع است، کنسانتره مس ۱۵ سال بود که به خارج از استان می رفت و سود و مالیاتی عاید استان نمی شد ولی در حال حاضر اداره امور مالیاتی و شرکت ملی مس ایران در حال انجام مقدماتی برای صدور فاکتور در این زمینه است که در صورت اجرای این موضوع رقم قابل توجهی وارد گردش مالی استان خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: مراحل اجرایی شرکت مس آذربایجان را به صورت جدی پیگیری می کنیم.

پرنیان با اشاره به اهمیت بهره مندی از سامانه جامع هوشمند برای نظارت بر بازار کالاهای اساسی گفت: در ۲۰ روز گذشته بیش از چهار هزار و ۵۰۰ قلم کالای مهم تولیدی استان وارد سامانه شده است به عبارتی از این به بعد موادی که وارد کشور می شود و یا محصولی که در کارخانه ها تولید می شود به صورت هوشمند نظارت می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای چهار هزار و ۵۰۰ قلم کالا شناسه صادر شده که با این فرایند، بازار به صورت هوشمند و شفاف نظارت خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که در حال حاضر هیچ کمبودی از لحاظ تامین کالاهای اساسی در استان نداریم، افزود: در چهار ماه نخست امسال ۲۷ هزار و ۳۹۷ مورد بازرسی انجام شده که سه هزار و ۳۶۱ فقره پرونده تخلفاتی به ارزش ۱۷۳ میلیارد تومان به صورت الکترونیکی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.