رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه بیشترین حجم این صندوق به ۲۲۹ شرکت در حوزه فناوری‌های زیستی اختصاص داده شده است، گفت: در آخرین جلسه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری، ایجاد صندوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده است.

به گزارش صنعتیمیز به نقل از  خبرنگار ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی در نشست خبری امروز با اشاره به آخرین جلسه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری افزود: در این کارگروه که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان رئیس این کارگروه برگزار شد، ایجاد یک نوع صندوق تخصصی پژوهش و فناوری به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه این صندوق با عنوان صندوق سرمایه‌گذاری و مشارکت نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این صندوق ویژه پژوهش و فناوری تنها به ارائه خدمات سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

به گفته وی، با تصویب ایجاد این نوع صندوق، صندوق پژوهش و فناوری ۴۹ درصد سرمایه این صندوق را در ابتدای تاسیس به متقاضیان ارائه می‌دهد.

سلطانی همچنین از توسعه مشارکت این صندوق با پارک‌های علم و فناوری خبر داد و یادآور شد: پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور که در بخش توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند، به عنوان همکار (هاب) صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند فعالیت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه اولین قرارداد همکاری میان این صندوق با پارک علم و فناوری تبریز به امضا رسیده است، خاطرنشان کرد: براساس این قرارداد پارک‌ فناوری تبریز می‌تواند دوره‌های توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان را با اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار کند.

پیشنهاد صندوق برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

سلطانی پژوهش و فناوری را مکمل یکدیگر و تکمیل‌کننده چرخه ایده و بازار توصیف کرد و گفت: بر این اساس باید ۲۰ درصد از توانمندی‌های کشور اعم از نیروی انسانی و منابع مالی صرف پژوهش‌های بنیادی، ۶۰ درصد این منابع صرف پژوهش‌های کاربردی و ۲۰ درصد منابع نیز به پژوهش‌های توسعه‌ای و کاربردی اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای منجر به تولید خدمات و کالای دانش‌بنیان می‌شود، ادامه داد: در صورتی که ۱۰ درصد پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی، تجاری‌سازی و از هر ۱۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی یک شرکت دانش‌بنیان متولد شود کشور آباد خواهد شد.

گزارش آماری عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را ۲ هزار و ۷۶۰ شرکت دانست و گفت: در حال حاضر تعداد ۲۸۲۷ طرح به این صندوق ارسال شده که این عدد نشان می‌دهد که تعداد طرح‌های ارسالی از تعداد شرکت‌ها بیشتر است چرا که برخی از شرکت‌ها بیش از یک طرح به این صندوق ارسال کرده‌اند.

سلطانی تعداد طرح‌های تعیین‌تکلیف شده در این صندوق را ۲ هزار و ۴۲۵ طرح ذکر کرد و افزود: ۵۳۰ طرح در دست بررسی داریم که این تعداد تقاضای دریافت یک‌هزار میلیارد تومان را دارند و صندوق نیز براساس نرخ تصویبی خود ۶۲ درصد این اعتبارات که بالغ بر ۶۲۰ میلیارد تومان می‌شود مصوب خواهد کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با تاکید بر اینکه از ۲ هزار و ۴۲۵ طرح تکلیف شده ۱۵۰۲ طرح به تصویب رسیده است، یادآور شد: در حال حاضر ۶۴ درصد طرح‌ها تصویب رسیده است و بیش از ۸۱۳ طرح رد شده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد طرح‌های ارسالی برون‌سپاری شده است، گفت: با اساتیدی که در امور مالی و فنی وارد هستند قراردادهایی را برای همکاری با صندوق برای بررسی طرح‌ها منعقد کردیم.

وی با بیان اینکه از ۱۵۰۲ طرح مصوب به مبلغ ۹۰۶ میلیارد تومان حمایت می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۷۵ میلیارد تومان برای صندوق‌های پژوهش و فناوری مصوب کردیم و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تامین دفاتر کاری شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌ایم.

سلطانی با بیان اینکه مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای صدور ضمانت نامه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: با احتساب هزینه‌های جاری صندوق، مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان از سوی این صندوق مصوب و یا پرداخته شده است.

این مقام مسوول بیشترین تسهیلات اعطایی این صندوق را مربوط به فناوری‌های زیستی دانست و اظهار کرد: ۲۱۹ شرکت فعال در حوزه زیستی با مبلغ ۱۸۸ میلیارد تومان حمایت شده است.

به گفته وی، فناوری‌های زیستی شامل فناوری‌های غذایی، کشاورزی، دامی، گیاهی، صنعتی، محیط زیست و مولکولی می‌شود.

سلطانی رتبه دوم فناوری‌هایی که بیشترین تسهیلات صندوق را دریافت کرده‌اند مربوط به حوزه سخت‌افزار، الکترونیک و کنترل و مخابرات دانست که برای ۲۴۲ شرکت مبلغ ۱۲۷ میلیارد تومان مصوب شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی رتبه سوم را از آن تجهیزات ساخت و تولید آزمایشگاهی دانست که ۲۵۵ شرکت با مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان مصوب شده است و اظهار کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزارهای کامپیوتری و بازی‌های رایانه‌ای در رتبه چهارم دریافت تسهیلات صندوق قرار دارند که برای ۲۲۱ شرکت مبلغ ۱۰۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مصوب شده است.

سلطانی رتبه پنجم را از آن داروهای پیشرفته دانست که برای ۹۲ شرکت مبلغ ۸۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مصوب شده است.

وی رتبه ششم را از آن حوزه تجهیزات و مواد پیشرفته نفت، گاز و پتروشیمی و پالایشگاه دانست که برای ۴۲ شرکت مبلغ ۶۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مصوب شده است و اضافه کرد: مواد پیشرفته، فلزات، کامپوزیت‌ها و پلیمرها در رتبه هفتم قرار دارند. برای ۹۱ شرکت مبلغ ۵۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مصوب شده همچنین سایر حوزه‌ها که شامل نیروگاه‌ها می‌شود از ۱۰۶ شرکت با مبلغ ۴۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مصوب شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی حوزه‌های ساختمانی، مسکن، راهسازی در رتبه نهم دانست که از ۲۴ شرکت مبلغ ۴۰ میلیارد تومان مصوب شده است و خاطرنشان کرد: در رتبه‌های دهم تا چهاردهم فناوری‌های هوافضا، نانو، اپتیک و فتونیک، انرژی‌های نو و وسایل تجهیزات پزشکی قرار دارند.

پرداخت تسهیلات از سوی صندوق نوآوری

سلطانی با تاکید بر اینکه این صندوق در پرداخت تسهیلات از مرز ۵۵۰ میلیارد تومان عبور کرده است، گفت: از ابتدای تاسیس این صندوق تاکنون مبلغ ۱۴۳۳ میلیارد تومان به این صندوق اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات این صندوق از دو طریق تامین می‌شود، توضیح داد: یکی از منابع تامین مالی این صندوق، صندوق توسعه ملی است که امیدواریم در سال جاری تحقق اعتبارات سه هزار میلیاردی این صندوق محقق شود و منبع دوم اختصاص نیم درصد بودجه عمومی دولت است.

سلطانی با بیان اینکه این اعتبارات قرار است صرف سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ریسک شود، تاکید کرد: تاکنون از این منبع اعتباراتی به صندوق وارد نشده است.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی عدم توفیق کشور در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را نبودن فضای مناسب دانست و گفت: از دو سال قبل از سوی صندوق آمادگی برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر اعلام شده است و اعلام کردیم که شرکت‌ها به جای دریافت وام اقدام به سرمایه‌گذاری خطرپذیر کنند.

به گفته وی، از ۲۸۰۰ طرح ارسالی به صندوق تنها ۴۰ طرح تقاضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مشارکت داشته‌اند و این عدد نشان می‌دهد که فرهنگ مشارکت در کشور بالا نیست.

تلاش صندوق برای کاهش زمان بررسی طرح‌ها

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از زمان بررسی طرح‌ها رضایت ندارند از ارائه راهکارهایی برای کاهش زمان بررسی به منظور دریافت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد.

سلطانی زمان بررسی طرح‌ها را سه تا شش ماه ذکر کرد و گفت: هدف‌گذاری ما برای صدور ضمانت‌نامه یک هفته و متوسط ارائه مجموعه خدمات به سه ماه است.

به گفته وی، افزایش تعداد کارگزاران بر ارزیابی طرح‌ها، تفکیک مراحل تکمیل مدارک تا شروع ارزیابی‌ها، کوتاه کردن مسیر ارزیابی سرمایه در گردش را از جمله راهکارهای مناسب برای کاهش بررسی طرح‌ها ذکر کرد.

راه‌اندازی سامانه غزال

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست همچنین از راه‌اندازی سامانه غزال خبر داد و گفت: در این سامانه کلیه اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان اعم از پرداخت اقساط، نظارت فنی و خاتمه طرح‌ها در آن درج خواهد شد.

به گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق سامانه می‌توانند به کلیه اطلاعات مربوط به شرکت خود دسترسی پیدا کنند.

وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر خاتمه فنی و بازپرداخت‌ها

سلطانی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر بازپرداخت اقساط تسهیلات اکثر شرکت‌ها آغاز شده است ولی تعداد زیادی از این شرکت‌ها درخواست مهلت برای بازپرداخت این اقساط کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این روند در حال افزایش است، گفت: ما درخواست‌های این شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و بسته به شرایط آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اهمیت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت دانش‌بنیان دانشگاهی راه‌اندازی نشده است ولی با مذاکراتی که با روسای دانشگاه‌ها انجام داده‌ایم قرار است برخی از موضوعات پایان‌نامه‌ها و پژوهشگاه‌های دانشگاهی که قابلیت تجاری‌سازی دارند را به صندوق معرفی کنند و ما به صورت پایلوت اقدام به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی کنیم.

سلطانی با بیان اینکه صندوق سهامدار این شرکت‌ها خواهد شد، گفت: ۴۹ درصد این سهام از آن صندوق می‌شود و پس از به موفقیت رسیدن سهام صندوق به فروش می‌رسد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین به صدور ضمانتنامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در سال ۹۳ تعداد ۴ ضمانتنامه با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۴، ۳۱ ضمانتنامه با مبلغ سه میلیارد تومان صادر شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۶۶ ضمانتنامه با مبلغ ۱۴ میلیون تومان صادر شده است، گفت: تاکنون ۱۰۱ ضمانتنامه از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و ۱۲۶ ضمانتنامه از سوی بانک‌ها به پشتوانه صندوق صادر شده است.