رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت مرغداری های استان دو برابر شود.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقیدر نشست خبری از افزایش مکانیزاسیون و تولید کشاورزی در استان خبر داد.

اکبر فتحی ضمن تقدیر و تشکر از اصحاب رسانه و تبریک هفته دولت شهیدان رجایی و باهنر گفت: اصحاب رسانه بازوان ترویجی بخش کشاورزی است و وظیفه عمده ما در بخش کشاورزی ترویج یافته های جدید و افزایش ضریب نفوذ دانش در این بخش از طریق حضور کارشناسان در مزارع و واحد های تولیدی کشاورزی است.

وی افزود: بخش کشاورزی نیز مثل سایر بخش های اقتصادی در شرایط کرونایی درگیر مسائلی بود و در اوایل سال ۹۹، ما با کاهش مصرف محصولات کشاورزی بخصوص مرغ و کاهش مصرف گل های زینتی روبرو شدیم؛ این کاهش مصرف، دلیلی بر زیاندهی تولید کنندگان بخش کشاورزی شد و در ادامه سبب شد جوجه ریزی در مرغ ها نسبت به سنوات قبل کاهش پیدا کند. همچنین به دنبال کاهش مصرف و برنامه ریزی برای تولید این کاهش مصرف، در بازار مرغ مشکلاتی به وجود آمد.

فتحی خاطرنشان کرد: بدنبال اقداماتی که در این بحث اتفاق افتاد، شرکت پشتیبانی دام به خرید مرغ مازاد مکلف شد و دولت هم با توجه به پیشنهاداتی که از سوی سازمان ها و استان ها ارائه شده بود، بسته های حمایتی برای تولیدها در نظر گرفت و تولیدهای که متاثر از شرایط کرونایی بودند، تحت پشتیبانی قرار یافتند. وام های کم بهره ای بیشتری نیز پیش بینی شد ولی باتوجه به این که در بخش کشاورزی میزان این وام پایین بود، رغبت برای استفاده از این تسهیلات هم زیاد نبود.

وی با بیان اینکه تامین نهاده های دامی یکی از چالش های اساسی در این شرایط بود، گفت: از طرفی گمرکات در یک مقطع زمانی بسته شد و تامین نهاده های دامی را با مشکل مواجه کردند؛ همچنین از طرفی تحریم های ظالمانه آمریکا دلیل بر این شد تا ما در تامین نهاده های دامی مانند سنوات قبلی نباشیم و با یکسری چالشها مواجه شویم. در استان ما، به طور مستقیم از طریق صندوق حمایت از حوزه بخش کشاورزی به واردات ورود کردیم و در بعضی بخشها منتظر تامین از بنادر نشدیم و خود استان اقدام کرد. شاید چالش ما نسبت به بقیه ی استان ها پایین تر بود اما با توجه به زحماتی که همکاران انجام دادند، این یک اقدام اساسی برای پایداری تولید بود تا مصرف کنندگان و ملت استان ما دچار مشکل نشوند.

رِئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: متاسفانه در این مقطع زمانی، ساخت و ساز های غیر مجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیشتر شد و این به دلیل متاثر شدن گشت های امور اراضی بود؛ بازرسی های سال های قبل اتفاق نیفتاد و درنهایت ساخت و ساز های غیرمجاز افزایش یافتند.

وی با اشاره به اقدام مهمی که در طی یک سال اتفاق افتاد، بیان کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها با هماهنگی ستاد اجرایی و فرمان امام انجام شد و تولید عمده ما متکی بر دیم بخصوص محصولات زراعی است؛ به طوری که از ۷۰۰هزار اراضی کشاورزی ما دیم مطلق می‌باشد. بنابراین ما باید برنامه‌ای برای شرایط خشکسالی موجود در کشور و استان طراحی می‌کردیم تا بتوانیم از این دیم‌زار ها حداقل استفاده را داشته باشیم.

فتحی ادامه داد: تفاهم نامه ای با ستاد اجرایی فرمان امام اتفاق افتاد و تعدادی برنامه به استانها ابلاغ شد. سپس، در این تفاهم نامه سهمیه های شهرستانی مشخص شد و خوشبختانه در ارزیابی که در ستاد مرکزی اتفاق افتاد، طرح جهش تولید در دیم‌زار ها از بین ۶ استانی که در در این طرح بودند، از لحاظ اجرای برنامه های تفاهمی استان اول شد و در آن شرایط خشکسالی که کمبود بارندگی داشتیم با اعمال این روش ها, می‌توانستیم حداقل استفاده را از دیم زار ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه‌‌ رفع تداخل پلاک های ثبتی در بحث امور اراضی کماکان ادامه یافت، گفت: خوشبختانه بیشتر اختلافاتی که مابین بهره برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دولت و یا منابع طبیعی وجود داشت، در این کارگروه حل شد و در این بحث جز استان های اول هستیم؛ این اقدام بزرگی بود تا کشاورزان ما بتوانند به حقوق خودشان برسند.

رئیس جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: در راستای اصلاح الگوی کشت اقدامات مفیدی انجام شد و محصولاتی که نیاز آبی کمتری داشتند، جایگزین محصولاتی با نیاز آبی بیشتر شدند و گیاه(کینوا) به عنوان محصولی جدید توانست جایگاهی برای خود ایجاد کند. این گیاه تقریبا در تمام شهرستان های استان به صورت پایلوت کشت شده و امیدواریم تا در سال های آتی جایگاه خود را به عنوان یک گیاه تامین کننده هیدرو کربن داشته باشد و در ادامه به عنوان گیاهی دارویی استفاده شود.

وی افزود: در طرح های دامپروری هم برای کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ موفق بودیم و پرورش دهندگان مرغ تخم گذار منتظر شدند و در ادامه با اعمال سیاستهایی و با دخالت دادن تشکل مربوطه این قیمتها، هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع تولید کننده تعدیل شدند؛ اما در خصوص دام های سنگین و سبک طرحی تخت عنوان پلاک گزاری یا شناسنامه دار کردن این دام ها اتفاق افتاد که آمار دقیقی برای ما برای مبنای برنامه ریزی باشد.

فتحی بیان کرد: همین باعث شد تا ما در یک سال گذشته آمار دقیقی از دام ها داشته باشیم و در میزان نهاده ای که باید برای این ها تامین کنیم و سایر برنامه ریزی ها را بر اساس این آمار آماده کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به مشکل پیش آمده در بازار مرغ و اواخر سال۹۹ گفت: برای اینکه دوباره به چنین مشکلی دچار نشویم، علی رغم این که مجوز مرغداری در سطح کشور ممنوع بود، با پیگیری هایی که اتفاق افتاد ما توانستیم تا برای ساماندهی واحد های غیرمجاز مجوز تهیه کنیم و هم مجوز جدیدی برای مرغداری ها صادر کنیم؛ این مرغداری ها اکنون فعالیت خود را آغاز کرده اند و دارای پیشرفت فیزیکی ۳۰ الی ۴۰ درصد هستند و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت مرغداری های استان دو برابر شود.