سرنوشت یک فرصت طلایی شهر نشینی

به گزارش صنعت تبریز ، توسعه شتابان در حوزه باسمنج و روستاهای اطراف آن هر چند که  چندی است کند شده اما همچنان این منطقه آبستن رشد بخش مرفه نشین تبریز بوده و سرمایه گذاران بزرگ ساخت  وساز دراین منطقه به دنبال فرصتی برای جهش قیمتی هستند.

باسمنج  به عنوان یک منطقه خوش آب و هوا و  گردشگری است و بیشترین خرید و فروش غیرمجاز زمین در این منطقه رخ می‌دهد و شهرداری نیز با قدرت و شدت با ساخت و سازهای غیر مجاز برخورد می کند ولی باید توجه داشت که  تقابل فیزیکی تا حدی می‌تواند پیشگیری کند و همیشه فرصت انجام تخلف متخلفان وجود داشته و ریشه این هرج و مرج در ساخت و ساز منطقه باسمنج و دره لیقوان، نبودن یک برنامه علمی منسجم و مدون است.

در سالهایی نه چندان دور روستای بارنج در حاشیه تبریز به عنوان یک روستای خوش آب و هوا مطرح بود و کوه های اطراف آن که بعدها اعیان نشین این شهر شد محلی برای بازی کودکان و چرای گوسفندان بوده و بلا استفاده بود اما با ساخت و ساز های گسترده در این کوها ها و صاف کردن آنها بارنج نیز در حاشیه این منطقه قرار گرفت و توسعه یافت اما توسعه ای نامتوازن همراه با حاشیه نشینی برای شهروندان محروم ، امری که برای ساکنان بومی آن تبدیل به یک کابوس گردید.

حال سوال اینجاست که آیا سرنوشتی مشابه بارنج در انتظار باسمنج است  و آیا باید منتظر پیدایش بارنج شماره ۲ در حاشیه تبریز باشیم.

 امروز در  حالی نخستین همایش ملی راهکارهای توسعه پایدار منطقه باسمنج  در دانشگاه تبریز با حضور مسئولان و کارشناسان امر برگزار شد که انتظار می رود کارهای عملی در تدوین سند توسعه باسمنج در نظر گرفته شود.

در حال حاضر سند تدبیر و توسعه استان آذربایجان‌شرقی تدوین شده ولی در هسته‌های کلیدی این سند فقط به شکلی کلی یکی از مناطق مستعد گردشگری شهر باسمنج لحاظ شده و فراتر از این اقدامی برای توسعه این منطقه انجام نشده است.

البته نباید فراموش کرد که منطقه خاوران باسمنج یکی از معدود فرصت‌های نفس کشیدن کلانشهر تبریز و توسعه پایدار آن بوده  و باید مسئولان امر در این زمینه با توجه به فرصتها سریعتر گام بردارند.

زمینه های توسعه ای که در باسمنج و مناطق اطراف آن فراهم است به قدری بکر و قابلیت انعطاف و برنامه ریزی دارد که می تواند آینده ای روشن از گردشگری و جذب توریسم را در کنار معماری نوین شهری فراهم کند.