بیابانهای اطراف تبریز به ویژه در سمت غرب این شهر محل فعالیت کارگاره ها و کارخانه های کوچک و بزرگ آجر و سفال سازی است که فعالیت برخی از آنان به بیش از ۱۰۰ سال نیز می رسد. کوره های آجر پزی که در گذشته در مناطقی مانند کوی لاله تبریز نیز فعال بوده اند اما اکنون به علت توسعه شهر به خارج از مناطق مسکونی هدایت شده اند و برج های باقی مانده آجر پزی اکنون تنها نمادی از فعالیت ریشه دار این صنف در تبریز محسوب می شوند.

صنف فخاران در زمینه تولید آجرهای ساختمانی و سفالی، که جزء مصالح قدیمی محسوب می شود فعالیت دارد. باتوجه به اینکه این صنف، ارتباط مستقیمی با صنعت ساخت وساز ساختمانی دارد، می توان گفت رکود در این صنعت، موجب بروز مشکلات متعدد و آسیب های بسیاری در این صنف شده است.

فعالان این صنف معتقدند باتوجه به وضعیت موجود، در سال۹۶ نیز هیچ علائمی از رونق بازار و بهبود وضعیت این صنف وجود ندارد. اتحادیه فخاران تبریز، بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و تا اکنون توانسته ۱۵۰ کارخانه اجر سازی را تحت پوشش خود قرار دهد. ولی متاسفانه به دلیل رکود فعلی بازار، بیش از ۱۰۰ کارخانه فخاری در تبریز تعطیل شده است. «محمدحسین یقینی» رئیس اتحادیه فخاران تبریز در گفت وگویی به بیان فعالیت ها و تاثیرات رکود فعلی بازار در این صنف پرداخته است.

وضعیت فعالیت کارخانه های فخاری تبریز چگونه است ؟
رکود فعلی بازار و وضعیت نامناسب اقتصادی، موجب کاهش تولیدات این صنف شده است. طبق برسی های صورت گرفته در سال گذشته میزان تولید نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است. به عبارتی هرچقدر رکود در بازار حاکم باشد، میزان تولید نیز کاهش می یابد. و کاهش میزان تولید، فعالان این صنف را در وضعیت نامناسب اقتصادی قرار می دهد. رکود فعلی بازار موجب شده که اکنون فقط ۵۰ کارخانه ای فخاری در این شهر فعالیت کنند.

وضعیت قیمت آجر چگونه است ؟
باتوجه به وضعیت نامناسب بازار، بیش از ۵ سال است که قیمت آجر ثابت مانده است. این در حالی است که هزینه ای انرژی از جمله برق، گاز و حتی دستمز کارگران سالیانه ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش می یابد. درحال حاضر میزان هزینه گاز در طول یک ماه، حدود ۲۰ میلیون تومان نیز می شود. به همین دلیل بیشتر فعالان این صنف، قادر به پرداخت هزینه های ضروری کارخانه های خود نیستند.

احیاء مجدد کارخانه های فخاری تبریز، مستلزم چه حمایت های است؟
این صنف از میزان اشتغال زایی قابل توجهی برخوردار است به عبارتی در اکثر کارخانه های فعال، بیش از ۵۰ کارگر فعالیت می کنند. ولی متاسفانه تا اکنون مسئولین مربوطه به شعارهای حمایتی در رسانه های مختلف اکتفا کرده اند، و در عمل هیچ گونه حمایتی از این صنف صورت نگرفته است. فقدان حمایت مسئولین، موجب نارضایتی مدیران و مسئولان کارخانه های فخاری شده است. دولت با حمایت از صنعت باید قفل تعطیلی درب کارخانجات و مراکز صنعتی را باز کند.

اتحادیه فخاران تبریز در جهت ساماندهی کارخانه های فخاری چه اقدامی انجام داده است؟
دراین زمینه اتحادیه جلسات متعددی را با سازمان صنعت معدن و تجارت استان ، اتاق بازرگانی ، سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی و ادارت دیگر برگزار کرده است. که به دلیل عدم مسئولیت پذیری و فقدان تعهدکاری در برخی از مسئولان مذکور، تا اکنون هیچ اقدامی در زمینه ساماندهی وضعیت کنونی کارخانه های فخاری تبریز صورت نگرفته است. این اتحادیه تلاش می کند تا با رایزنی های متعدد مشکلات کلی و موردی اعضاء را حل کند و در این زمینه نیاز به جوابگویی بیشتر از سوی مسئولان است.

با توجه به قدیمی بودن واحدهای آجر پزی و کارگاه های سفال سازی میزان دریافت تسهیلات برای نوسازی این واحدها در چه شرایطی قرار دارد؟
متاسفانه با بی توجهی مسئولان استانی ، امکان بهره مندی تسهیلات کم بهره برای فعالان این صنف و بازسازی آن تا کنون وجود نداشته است. به همین دلیل کارخانه های فعال نیز در آستانه تعطیل شدن نیز هستند. باتوجه به وضعیت کنونی این صنف، قطعا در سال جاری بیش از ۶۰ درصد کارخانه ها نیز تعطیل خواهند شد.

فرناز رنجبر-تبریز ـ خبرنگار