گروه ماشین سازی تبریز در حالی پس از چند سال کش و قوس به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بازگشته که این کارخانه با شرایط ایده آل خود فاصله زیادی دارد.
به گزارش صنعت خبرلری،زمانی که قرارداد ساخت ماشین سازی تبریز بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی منعقد شد و از سال ۱۳۵۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت ، کمتر کسی تصور می کرد که تولیدات این کارخانه در دورترین کشورهای اروپایی حتی آمریکایی به فروش برسد اما این کارخانه بزرگ که مادر صنایع استان نیز لقب گرفت و ۱۱ کارخانه بزرگ از جمله تراکتور سازی ، ایدم ، پیستون سازی و چرخشگر پس از آن به بهره برداری رسید ، در سالهای اخیر دچار مشکلات زیادی شدو نیروهای کاری آن از ۴ هزار نفر به کمتر از هزار نفر و سپس به حدود ۲۰۰ نفر رسید.
این کارخانه در سالهای قبل با قیمت های حداقلی ۶۸۸ میلیارد تومان به وکالت از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به فردی به نام فرخ زاد واگذار شد.
اما پس ازافشای فساد مالی این فرد، کارخانه در نهایت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رسید و اواخر سال قبل «اصغر نورآیین» که فردی متخصص و دارای تجارب مدیریتی درحوزه صنعت بود به عنوان سرپرست جدید گروه ماشین سازی تبریز منصوب و معرفی شد.

گروه ماشین‌سازی تبریز در حال حاضر انواع ماشین‌های صنعتی مانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیف‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی راتولید می کند امادر بازدید اخیر جمعی از مهندسان کشور اروپایی ازاین کارخانه فرسوده بودن بیش از حد ماشین آلات آن مورد تایید قرارگرفت و مقرر شده پس از حل مشکلات مالی روند بازسازی آن انجام شود.
زمینهای این کارخانه واقع در جاده ائل گلی یکی ازمنابع مالی این کارخانه می تواند باشد و بنا به وعده برخی نمایندگان فعلی تبریز در مجلس شورای اسلامی از جمله بیگی و متفکر آزاد وعده های تحول دراین کارخانه داده شده است.