«كریم بیاتی» یكی از این بازاریان تبریز است كه به شغل حلوافروشی مشغول است و بر خلاف پدرش تصمیم گرفته با خروج از بازار تبریز به دنبال مشتریان بیشتر باشد. وی از نكاتریزی سخن میگوید كه به اعتقاد وی عامل كم رونقی كسب و كار در بازار تبریز شده است.
- از چه سالی و به چه علتی از بازار تاریخی تبریز خارج شدید؟
از حدود ۸ سال پیش و به دنبال كسادی بازار تصمیم گرفتم از بازار خارج شوم. البته به شیوه تجار تبریزی كه محتاط هستند، مغازه خود را نفروختم بلكه فعالیتم را خارج از بازار متمركز كردم. در حال حاضر نیز مغازه كوچكی داخل بازار دارم كه به دست شاگردم اداره میشود. البته ازدرآمد آن راضی نیستم و تنها به امید بازگشت رونق به بازار حاضر به تحمیل زیانهای مالی میشوم.
- مغازهداری در بازار تبریز چه زیانهایی میتواند داشته باشد؟
یكی از مشكلات اصلی بازاریان تبریز، مأموران مالیاتی و اخذ مالیاتهای زیاد است. بهصورت سنتی مأموران مالیاتی عادت كردهاند مالیات بیشتری برای تجار بازار تاریخی تبریز تعیین كنند. آنان معتقدند كسب و كار ما پر رونق است. من به یكی از این مأموران پیشنهادكردم یك هفته پشت دخل ما بایستد و براساس درآمد واقعی ما مالیات تعیین كند.
تعیین مالیات زیاد و اخذ عوارض گوناگون ازسوی نهادهای مختلف علاوه بر این که موجب رکود رونق كسب و كار میشود، منفی شدن تراز تجاری در پایان سال مالی را نیز در پی دارد.
- چرا بازار تبریز رونقی ندارد و خریداران كمی به بازار مراجعه میكنند؟
در كنار عواملی مانند ركود اقتصادی در كشور و استان دلایل اختصاصی دیگری نیز وجود دارد كه هرچند بسیارریز و جزئی هستند، اما در بیمیلی مردم در مراجعه به بازار مؤثر هستند. برخی از بازاریان رفتارهای منطبق با سلایق مشتریان امروز را ندارند. مشتریان مایل به خرید اجناس تمیز و بهداشتی هستند. زمانی كه یك شیرینی سنتی با انبوهی از گرد و خاك به مشتری تعارف میشود، طبیعی است كه مشتریان تمایلی به خرید این شیرینی ندارند. از سوی دیگر نبود هر یك از زیرساختهای اولیه مانند پاركینگ مناسب، سرویس بهداشتی، محلی برای استراحت و ترافیك شدید اطراف بازار به تنهایی كافی است تا مشتریان را فراری دهد.
- كسب و كار شما خارج از بازار تاریخی تبریز چه تفاوتی كرده است؟
خارج از بازار تاریخی تبریز امكان ارتباط با مشتریان بیشتری وجود دارد. میتوان در واحدهای تجاری خارج از بازار از مشتریان پذیرایی كرد، در حالی كه مغازههای كوچك بازار تبریز این امكان را ندارند. افزایش برقراری ارتباط مناسب با مشتری موجب رونق كسبو كارم شده است.

تولید دو میلیون قطعه در آهنگری تراکتور سازی تبریز
سونگون از شعار زدگی تا عمل گرایی
پتروشیمی تبریز وارد فاز عملیاتی تعمیرات اساسی شد؛ اورهال ۳۸ روز با ۳۷۵ هزار نفر-ساعت کار
سرمایهگذاری در منابع انسانی، به ویژه کارگران، مقدمهای بر اقتدار اقتصادی کشور است
مطالبات به حق کارگران و بازنشستگان را در هفته کارگر، بدون رنگ و بوی دولتی، فریاد خواهیم زد
آغاز تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی تبریز از اوایل خرداد ۱۴۰۴
نشست تخصصی روسای ادارات و مراکز آموزش فنی و حرفه ای
ابراز همدردی مدیرعامل پتروشیمی تبریز با خانوادههای داغدیده حادثه بندر شهید رجایی
تقدیر از اقدامات جهادی پتروشیمی تبریز در شکستن تحریمها و رفع گلوگاههای تولید
پرورش ۲۰ تن ماهی قزل آلا توسط بخش خصوصی در سراب
پتروشیمی تبریز، در اوج افتخار: تندیس بلورین تعالی صنعت پتروشیمی در دستان تبریزیها
آغاز دهه دوم فعالیت شرکت داده تجارت با رویکردارائه خدمات کشوری
درخشش پتروشیمی تبریز در دوران میراشرفی؛ رونمایی از دو محصول جدید ABS به دست معمار صنعت پتروشیمی ایران
همگرایی صنعت و دانشبنیانها؛ پتروشیمی تبریز نیازهای خود را اعلام کرد
کابوس آغاز مدرسه برای تبریزیها
افتتاح اولین مدرسه کیک ایران در شبستر
گره سد شهید مدنی بر اقتصادمنطقه
پشت پرده چرخ خیاطی های میلیاردی
عملکرد موفق در سایه اعتماد به مدیریت بومی
آسفالت خیابانهای تبریز مجذوب آفرود بازان
آلودگی های صنعتی و آغاز مدارس
کاریکاتور میرسلیم از مافیای خودرو تا…+عکس
سراب خرید خودرو
سرد شدن هوا و آلودگی شهرهای صنعتی







